«Frustrerte tyskstudenter»

Publisert Sist oppdatert

Universitas hadde i uke 16 et oppslag om språk i krise, der fokus var at flere av språkfagene ved Det humanistiske fakultet (HF) sliter med dårlig rekruttering av studenter. Dette er knyttet opp mot undervisningskvaliteten på fagene, noe som etter vår mening er en vinkling som ikke stemmer med virkeligheten. De fleste tyskstudenter er nemlig stort sett veldig fornøyde med undervisningskvaliteten, noe som kjennetegnes av dyktige forelesere på tvers av de ulike studieretningene språk, litteratur og kultur. Problemet for tyskundervisningen ved HF er mangelen på tilstrekkelig fagtilbud for masterstudentene.

Hovedproblemet ligger i at det på masternivå ikke blir tilbudt nok emner til å oppfylle et semester med 30 studiepoeng hvert semester. For studenter på studieretningene kultur og litteratur blir det tilbudt ett masteremne hvert semester, mens det på språk tilbys to emner. Dersom en ikke ønsker å hente emner fra andre institutt, blir det tilnærmet umulig å fullføre på normert tid, noe også ledelsen ved vårt eget institutt er smertelig klar over. Tilbud om flere leseemner kan være mulige løsninger i denne sammenhengen, noe vi også har diskutert med både faglærere og instituttledelse. For studieretningen tysk kultur finnes det allerede en mulighet for å ha et praksisopphold ett semester av mastergraden, der en jobber i en tysk bedrift eller organisasjon. Dette er en unik mulighet til å samle praktisk erfaring ved siden av den teoretiske delen av studiet. Dette er en ordning vi ser at med fordel kan utvides også til studieretningene språk og litteratur, for dermed å skape en mer samfunnsorientert studiehverdag.

Fremstillingen av «frustrerte tyskstudenter» stemmer lite overens med vårt inntrykk av oss selv og våre medstudenter, og de fleste av oss er veldig fornøyde med å ha valgt nettopp denne studieretningen! Fagmiljøet på tysk er lite, men godt. Vi er ikke mange studenter, men dette er for de fleste av oss bare positivt. For eksempel er det ikke noe problem å komme i kontakt med faglærerne, og i flere tilfeller har studenter kunnet påvirke hvilke emner som skal undervises påfølgende semester.

Vi ser mange muligheter for oss som faktisk studerer tysk, noe NHO også stadig fremhever. Vi føler ikke vi har sett så mye til dem, men håper og tror at det stemmer det de sier. Og at når vi etter hvert begynner å søke jobber vil det være nok av arbeidsgivere som har behov for den kunnskapen vi sitter inne med. Vi håper derfor ikke at den siste tids oppslag skremmer studenter fra å gå videre med tyskstudiene, men at vi kan bidra til å gi et noe bedre inntrykk av hvordan det er å studere tysk og hvilke muligheter som faktisk åpner seg for dem som velger å studere tysk.

Powered by Labrador CMS