Naturviterens vei til lederjobb går gjennom samfunnsdebatt

Publisert

Naturvitere er ikke synlige i samfunnsdebatten, og skyr media skriver Universitas i siste nummer. Som fagforening er Naturviterne opptatt av dette spørsmålet, og hilser debatten velkommen. Vår definisjon av «naturvitere» er personer med naturvitenskapelig bakgrunn fra universitet og høgskoler.

Vi er enig i den virkelighetsbeskrivelse som kommer fram i artikkelen. Naturvitere er ofte usynlige i media og samfunnsdebatten generelt. Slik skal det ikke være. Det tjener ikke fagenes egen utvikling, og hvordan de anvendes i bedrifter og offentlig forvaltning.

Personer med naturviterkompetanse benyttes på nærmest alle samfunnsområder og nivåer:

Offentlig forvaltning trenger gode råd fra fagfeltet for å bidra til en bærekraftig utvikling i stat og kommune.

Naturen påvirker vår helsetilstand; den leverer økosystemtjenester som rent vann, ren luft og trygg mat. Dette burde interessere alle levende og tenkende mennesker.

Naturen er en viktig referanseramme; 95 prosent av Norge er fortsatt natur, og bør forvaltes godt. Private bedrifter vet å bruke naturviterkompetanse til å utvikle nye produkter og tjenester som er mer miljøvennlige enn tidligere. Dette er lønnsomt, og nye markeder oppstår. Naturviterkompetansen er sentral i dette.

Naturvitenskapens metoder kan benyttes i samfunnsutviklingen. Man er vant til å se kompliserte systemer i sammenheng, jamfør økosystemer og stoffkretsløp. Naturviteren analyserer mange og kompliserte faktorer, og deres interaksjon. Bytt ut faktorene, og du kan lede en hvilken som helst virksomhet. Folk som har intellekt på nivå med en gjennomsnittlig student klarer dette!

Det er mange som sitter i ledende stillinger, både i offentlig og privat sektor, med meget smale hovedfag som ikke er relevante for jobben de har i dag. Undervisningen, og ikke minst de holdninger som foreleserne på landets universiteter videreformilder til studentene, bidrar ikke til å utvide deres horisont og dermed jobbmarket og påvirkingsmuligheter.

Vårt råd er følgende:

Forelesere: bli flinkere til å se den vitenskapelige metodes anvendelse utover eget fagfelt. Alle som har gjennomført hovedfag er i utgangspunktet lederemner til privat og offentlig virksomhet. Naturvitenskap har en samfunnsmessig betyding og studentene må stimuleres og oppfordres til å delta i samfunnsdebatten.

Naturviteren trenger større selvinnsikt til å se at hun kan påvirke samfunnsutviklingen

Studenter: Delta aktivt i samfunnsdebatten. Naturviteren trenger større selvinnsikt til å se at hun kan påvirke samfunnsutviklingen, og større selvtillit til å tørre å ta lederansvar. Det finnes alternative karriereveier utover forskning og undervisning. Vis at dere vil noe. De som gjør det vil bli ledere. Det er ikke riktig at andre fagfelt skal ha denne arenaen for seg selv. Men plassen må tas – makt er ikke noe man får. Idag fylles dessverre tomrommet etter naturvitere av andre fagfelt som vil mer.

Powered by Labrador CMS