"Vi har sett at vi kan være med på å berolige befolkningen i vår kommunikasjon, både på egne kanaler og gjennom media," skriver Thomas Gjesdal.

Forsvaret og klart språk

"Forsvaret vil fortsette å bidra med så god kommunikasjon vi kan om det vi har ansvar for," skriver Thomas Gjesdal i dette innlegget.

Publisert Sist oppdatert

Debattregler i Universitas

• Vil du få din mening på trykk i Universitas? Send innlegget ditt på e-post til debatt@universitas.no.

• Typiske innlegg er mellom 1500 og 2500 tegn, inkludert mellomrom.

• Lengre innlegg kan vurderes i noen tilfeller. Vi tar oss retten til å forkorte innlegg.

• Vi trykker ikke innlegg som har vært publisert i andre aviser, eller som er hatske og trakasserende

• Legg ved et breddebilde av deg selv i e-posten.

• Frist for innsending av innlegg til papiravisen er søndag kl. 17.

Ottila Kaufmann spør i et [innlegg i Universitas](aa) om Forsvaret har en plan for klart språk og om hvorfor det ikke er mer om Ukraina på Forsvarets digitale kanaler.

Debatt om Forsvaret er bra, og det bidrar til å gjøre oss bedre.

Forsvaret.no er Forsvarets hovedkanal for informasjon om virksomheten vår. I tillegg til informasjon til dem som skal avtjene førstegangstjeneste, om utdanninger og ledige stillinger, så er det også tidsaktuelle saker. For eksempel om hvordan Forsvaret anser situasjonen i Ukraina og om det har konsekvenser for forsvaret av Norge.

Les også: "Kjære aksjonister, vi hører dere"

Forsvaret kommuniserer hele tiden til flere målgrupper i ulike kanaler om ulike tema.

Forsvaret kommuniserer hele tiden til flere målgrupper i ulike kanaler om ulike tema. For å nå ungdommer som skal inn til førstegangstjeneste bruker vi sosiale medier, SMS og en egen app, for å nevne et eksempel. Forsvaret må fortsatt rekruttere og informere om hva som kreves av de som kommer inn, hva vi gjør, og hvorfor.

Kaufmann har et godt poeng i at informasjon fra Forsvaret kan bli tolket i kontekst av krigen i Ukraina. Derfor diskuterer vi hele tiden om hva slags informasjon som ligger fremst i våre kanaler, og om det passer seg opp mot for eksempel krigen i Ukraina.

Forsvaret har merket større pågang fra publikum etter at Russland invaderte Ukraina, og særlig i starten. Sentralbordet vårt har blitt oppringt av bekymrede borgere. Det synes som at enkelte mener at det er Forsvaret som skal informere befolkningen i en krise. Det er det ikke, det er regjeringen som gjør dette. Vi har sett at vi kan være med på å berolige befolkningen i vår kommunikasjon, både på egne kanaler og gjennom media. Vi ser ingen økt militær trussel mot Norge. Vi følger godt med i våre nærområder.

Norge har flere organisasjoner for sivil kriseberedskap. Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet (DSA) er en av dem. På deres nettsider kan du lese at de følger situasjonen tett og vurderer fortløpende scenarier for hva som kan skje innenfor atom- og strålingsområdet. De har også en egen side om hva du kan gjøre for å beskytte deg, og informasjon om jodtabletter. Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) har på sine nettsider informasjon om blant annet egenberedskap og tilfluktsrom. Utenriksdepartementet har på regjeringen sine nettsider hva Russlands angrep på Ukraina betyr for Norge, og blant annet hva sanksjonene betyr for norsk næringsliv.

Så tenker jeg at den enkelte av oss også har ansvar for å aktivt søke informasjon. Det fritar ikke myndighetene fra sin plikt til å informere. Så er det sånn at hver etat, departement eller organisasjon vil informere om det som ligger innenfor den respektives ansvarsområde. Og regjeringen står for helheten. Forsvaret vil fortsette å bidra med så god kommunikasjon vi kan om det vi har ansvar for.

Les også: "Helse til besvær for EØS-studenter"

Powered by Labrador CMS