Masse øl – lite innhold
Det gjenstår mange hindringer før Studentersamfundet Chateau Neuf kan bli så bra som ledelsen hevder å ha ambisjoner om, skriver kronikkforfatteren, som var motkandidat til sittende leder Øistein Svelle ved ledervalget i Studentersamfundet i fjor høst.
Heine Strømme, dissident i Det norske studentersamfund
For cirka tre måneder siden fortalte den nyvalgte lederen i Det norske studentersamfund (DNS), Øistein Svelle, oss hvor fantastisk det er og kommer til å bli på Chateau Neuf (Neuf). Det selges masse øl, medlemstallet stiger, mangfoldigheten vrimler og det yrer av liv på «landets største studenthus». Faktisk er det bare små justeringer som må til før Studentersamfundet har den statusen blant Oslostudentene som DNS ønsker. Svelle har rett i at det ser bra ut, imidlertid ønsker jeg å peke på at det finnes en rekke utfordringer på Neuf.
DNS-lederen har rett på to områder: Det selges mye øl, og det er en rik mangfoldighet på Neuf. La oss løfte perspektivet litt videre og se hva Universitetet i Oslo (UiO) har gjort for at studentene skal ha et sted å være. Det vil ikke være urimelig å anta at det har blitt brukt 100 mill. de siste fem årene. Hver solgte øl er med andre ord sponset med en hundrelapp av UiO. Likevel koster den 44 kroner. Burde ikke et studenthus klare å holde andre priser? Her vil jeg poengtere at UiO har gjort et kjempeløft for studentmiljøet med sin satsing, men jeg mener det også burde vært kombinert med målsettinger innen studentaktivitet.
Vandrer man ned i kjelleren på Neuf, kommer man inn i en stor hall. Lokalet framstår som en enorm lagerhall. Målet om at publikum skal trives og føle seg velkomne i det samme lokalet, er lagt helt dødt. Fra DNS-hold argumenteres det for at kjelleren er et av Norges beste konsertlokaler og kan gi en skikkelig bra opplevelse for 200-1150 gjester, men når sant skal sies, er det vel heller sjelden at det er mer enn 500 gjester. Hva er da formålet med resten av lokalet? Store konserter er såpass sjeldne at det argumentet ikke holder vann. Et interessant apropos som sjelden vies oppmerksomhet, er at konserter i seg selv går med underskudd. Det er ikke unikt for Neuf, de aller fleste konserter i Norge går i minus. Det er kun ølsalget som gjør det mulig. Men på Neuf får konsertarrangørene smuler av ølsalget. Som festlokale er Betong kort og godt ganske trist. En bussgarasje er minst like innbydende ...
Planer om framtida later til å ha forrang framfor å jobbe effektivt mot de problemstillinger som Neuf har i dag. Eksempelvis holder Clubstyret på å gå helt nedenom og hjem. Konserttilbudet i vår er skralt, grunnet Clubstyrets vanskelige økonomiske situasjon. Hvis man ikke klarer å arrangere levedyktige konserter i kjelleren nå, hvordan kan man da jobbe mot å overta Storsalen? En overtagelse av Storsalen innebærer et stort rom med 1000 seter som skal fylles. Med hva?
Hva da med den jevne tilstrømmingen til huset? Vel, den er varierende. Det er kun på mandager og tirsdager det åpner før kl. 16.00. På lørdager og søndager er det som regel stengt. Et aktivt studenthus bør først og fremst være åpent. Å holde stengt har en uheldig signaleffekt. Det er kanskje vanskelig å forstå, men er det stengt så kommer det garantert ingen.
Som et resultat av at man ikke klarer å trekke studenter til Neuf, er DNS tvunget til å leie ut lokaler til profesjonelle aktører for å finansiere driften. I visjonene blir det stadig lagt vekk på at dette snart skal opphøre. Likevel har utleievirksomheten økt i det siste.
Skal Neuf bli et studenthus må studentenes behov tas på alvor. Det hjelper ikke å planlegge mange år fram i tid når det er i dag vi skal levere varene. Nøkkelord for alle studenter jeg har møtt er pris, tilgjengelighet og trivsel. Dette kombinert med et hus fylt av aktive bør være den rette veien å gå for å gjøre Neuf til studentenes paradis.