Nytt år, nytt universitet!
Nyvalgt leder i Studentparlamentet Torstein Lindstad skriver i denne kronikken om utfordringene Universitetet står foran dette året.
Mye tyder på at vårsemesteret snart er i gang. Køen på Akademika begynner å ligne polkøen før jul. Folk snakker om hvorvidt man skal kjøpe nytt treningskort til Domus Athletica, diskuterer sensur på eksamen og hvilke kurs man skal ta dette semesteret. Rart føles det da når man ikke selv skal studere det neste året, men være heltidstillitsvalgt for studentene ved Universitetet i Oslo. Likevel, det føles godt. For dette blir året da supertankeren Universitetet i Oslo skal snu seg flere grader enn noensinne tidligere. Dette er året da ordene i kvalitetsreformen skal virkeliggjøres. En reform utformet og vedtatt fordi kvaliteten på utdanningen vi alle bruker dyrebar tid på ikke er bra nok. En reform som vi studenter har hatt styringen på og som vi sammen skal styre på plass. Misunner dere meg ikke?
Hva kommer så til å skje dette året? I løpet av 2002 vil det aller meste av planleggingen og de viktigste beslutningene tas om hvilken retning skuta skal styre mot. Kanskje vil studenter som tar en profesjonsutdanning i mindre grad merke reformen enn det studentene som studerer ved et fritt studium kommer til å gjøre, men alle vil merke endringene. På alle de frie studiene vil det utvikles helt nye studieløp som i større grad enn i dag vil være fastlagte programmer som man søker seg direkte inn på. Mange av de tradisjonelle grunnfagene vil brytes opp i mindre moduler. Ex.phil. og ex.fac. skal endres, utvikles og forbedres. Hovedfag skal hete Master. Vekttall skal hete poeng. Karakterene skal bli bokstaver og utvekslingsavtaler skal bli mer tilgjengelig for alle som ønsker utenlandsopphold et semester eller to.
Disse endringene er i hovedsak strukturelle endringer som er viktig i seg selv, men for at kvaliteten virkelig skal heves må innholdet i de strukturelle rammene også forandres. De som tok eksamen i begynnerkursene i matematikk (MAT100) på Mat.nat. rett før jul vet noe om hva dette kan innebære. Der innførte man mappevurdering med tettere oppfølging, man stilte høyere krav til studentene, og de som fullførte fikk sannsynligvis mer kunnskap tilbake.
Ved at lærerne stiller høyere krav til oss studenter har vi også rett til å kreve mer tilbake! Gjennom krav kommer også gode resultater. Flere gode resultater gir bedre kvalitet. Jeg har sterk tiltro til slike satsninger og vil jobbe hardt for at flere tenker nytt i forhold til hvordan kurs kan gjennomføres. Jeg skal jobbe for at de som tenker nytt skal få mer penger og at de som sitter på gjerdet skal få mindre.
Studentparlamentet som det øverste studentorganet på Universitetet vil få en viktig funksjon i året som kommer. Vi skal påse at studenters rettigheter hele tiden ivaretas og videreutvikles selv om ordet effektivitet stadig nevnes oftere. Vi skal påse at det utvikles gode overgangsordninger i forhold til kvalitetsreformen slik at alle som er midt i et studie ikke blir skadelidende. Og kanskje viktigst; vi skal sikre at studentenes stemme kommer klar og tydelig frem i alle fora der ting bestemmes. Kanskje forvirrer jeg mer enn jeg opplyser. Hvis så er tilfellet må du åpne øynene og fokusere klarere. Endringene kommer raskt og vil påvirke ditt studium. Hvis ikke du sier ifra hvordan du vil ha det nå kan du heller ikke klage i etterkant. Jeg har kontor på Villa Eika, kvalitetsreformens vugge.