Studentrabbat i tynn tråd

Publisert

Stortinget vedtok i forbindelse med budsjettprosessen før jul at det skal innføres 50 prosent studentrabatt på alle kollektivreiser i Oslo fra og med den 1. august i år, så det for første gang på mange år ut til at studenter i denne byen endelig skulle få et rimelig kollektivtilbud. Nå ser det likevel ut til at hele ordningen henger i en tynn tråd.

Det ble riktignok satt av noe penger på statsbudsjettet for i år, men alt for lite i forhold til det Oslo Sporveier mener er nødvendig for at de skal kunne innføre ordningen uten å tape inntekter. Og det er ikke en liten uenighet det her er snakk om. Regjeringen har i budsjettet gitt et tilbud som for Oslo Sporveier innebærer en kompensasjon på cirka fire millioner kroner. Sporveiene har på sin side lagt frem tall som viser at de må ha 72 millioner kroner i kompensasjon for ikke å tape penger. I hver sin ytterkant er begge tallene like urealistiske.

_Avstanden i virkelighetsforståelsen av hva som er nødvendig er så stor at dersom det ikke tas et politisk ansvar, risikerer vi at hele rabattordningen ender opp som et svarteperspill mellom stat og kommune_

Det er slik situasjonen er i dag. Avstanden i virkelighetsforståelsen av hva som er nødvendig er så stor at dersom det ikke tas et politisk ansvar, risikerer vi at hele rabattordningen ender opp som et svarteperspill mellom stat og kommune, der studentene igjen blir stående igjen som tapere.

I Oslo Venstre tar vi denne situasjonen svært alvorlig. Samferdselsminister Torild Skogsholm – som er medlem i Oslo Venstre – har satt i gang en ny gjennomgang av hvor mye det vil koste å få ordningen på plass fra 1. august. Det vil derfor komme et nytt og høyere tilbud fra regjeringens side. Så regjeringen viser i hvert fall vilje til bevegelse – og det er bra.

Oslo Sporveier derimot, har foreløpig bare avvist muligheten for en løsning og legger alt ansvar på regjeringen. Dette er alt for passivt. Det kan virke som om det ikke vil skje noen verdens ting dersom det ikke også i Oslo tas et politisk initiativ. Ettersom Venstre sitter i byråd i Oslo sammen med Krf. og Høyre, på samme måte som i regjeringen, er dette et ansvar vi tar på alvor. Byrådet må ganske enkelt i samarbeid med Oslo Sporveier ta kontakt med samferdselsdepartementet, og så får man sitte sammen inntil man kommer fram til en enighet.

Det viktigste for Oslo Venstre er at en ordning med studentrabatt kommer på plass fra 1. august i år, selv om den ikke skulle innebære full ordning med 50 prosent rabatt for alle studenter fra dag én. En uenighet om hvor mye en ideell rabattløsning vil koste, må ikke føre til at det ikke innføres noen studentrabatt i det hele tatt.

Venstre ser studentrabatten som et ledd i resten av kollektivsatsingen i Oslo. Da Venstre kom med i byrådet høsten 2000 startet det nye byrådet opp den største kollektivsatsingen i Oslo siden 1960-tallet. Vedlikeholdsetterslepet som nå er på cirka 1,2 milliarder kroner, skal hentes inn i løpet av tre år, nytt vognmateriell på T-banen kommer fra 2005 og det skal investeres ytterligere i infrastruktur. Målet er at Oslo etterhvert skal få et kollektivnett som mer enn oppfyller de reisendes krav om et velfungerende transporttilbud. T-banesystemet skal oppgraderes til metrostandard, og målet er at det nye MetrOslo skal transportere opp mot 100 millioner passasjerer årlig innen 2010.

De synlige effektene av denne satsingen vil imidlertid først bli synlige om noen år, ettersom det tar tid å rette opp fortidens synder når det gjelder vedlikeholdsetterslep og forfall i Oslo Sporveier. Men vi er i gang, og målet om et moderne kollektivsystem står fast.

Powered by Labrador CMS