Anvendt kunnskap
Når du har vært heldig med lønna, eller ekstremt flittig, og har klart å jobbe deg opp over hundre tusen kroner i deltids- og sommerjobbslønn i løpet av et år, er det klart det svir når det viser seg at ekstrainntjeningen går ut over stipendandelen, og at deler av arbeidet dermed er temmelig forgjeves.
Likevel kan vi ikke la være å være enige i at når nå ressursene først er begrenset, så er det viktigere å legge forholdene bedre til rette for at studenter kan bruke mer tid på studier – og ulønnete eller elendig lønnete aktiviteter rundt studiene – enn å sørge for at studentene som tjener mest, fortsatt får full pott fra Lånekassen. For SV-politiker Rolf Reikvam har et poeng når han sier at studietiden handler om mer enn å ta eksamen.
Studenter er i sitt idealbilde unge, frie mennesker som i noen grad er frikjøpt av samfunnet for noen år og satt til å dyrke kunnskapen. Vi har en plikt til å se nytt på ting, til å utfordre etablerte sannheter, og også til å prøve å formulere ideer med litt mer enn ren egennytte bak. Dette gjelder både innenfor fagene vi studerer, og i forhold til verden for øvrig.
Derfor, og av mange andre, mindre høytravende grunner, er det forbilledlig når Muslimsk studentsamfunn jevnlig arrangerer dialogseminarer, og når de sammen med Oslo kristne studentforbund prøver å nyansere bildet av hva islam er og kan være i Norge og verden i dag. Eller når BI-studentene vender sin forretningsteft og sine fagkunnskaper mot edlere formål. Eller når noen begraver nesa i egen forskning, for mange år senere å komme opp med tanker og kunnskap som aldri har vært presentert før. Det er rett og slett viktig å ta seg tid. Studiefinansieringen skal bidra til det, ikke belønne oss for vel avlagt eksamensoppgulp.