En voksende PR-mur

I Vårt Land kom det nylig fram at kommunikasjonsstabene i statstilknyttede virksomheter består av over 1100 medarbeidere. Det er nå fire ganger så mange kommunikasjonsmedarbeidere som journalister, ifølge avisen. Det er et resultat av utviklingen i Medie-Norge: Det er flere stemmer, flere arenaer og mer bredde enn tidligere, men også høyere krav til hurtighet. Svarene skal komme kjapt, og utålmodige journalister har ikke tid til å vente på at travle ledelser og mediesky ansatte skal svare.

Parallelt vokser også studietilbudet og antall studenter som sikter seg inn på en jobb i PR-bransjen. Tilbudet har vokst markant de siste årene, ikke bare på Markedshøyskolen og BI, men også på UiO og HiOA de siste årene. Det er gjerne PR-byråene og kommunikasjonsmiljøene som er blant de flinkeste på rekruttering og opptak av nyutdannede. For nyutdannede journalister og medievitere er tilbudet attraktivt fra en bransje som gjerne tilbyr bedre arbeidsvilkår, mer stabilitet og større rom for kreativ utfoldelse enn den trange journalistbransjen.

At et økende antall studenter utdanner seg innen kommunikasjon og får jobb i samme bransje er naturlig i vår tid, der en vanskelig kommer utenom mylderet av mediekanaler og -arenaer. Mer utdanning bidrar til en nødvendig profesjonalisering og samordning i bransjen, med klare retningslinjer. Men også etikken bør inn på pensum på PR-linjene.

De vordende talentene bør tenke seg om før de hopper ut i PR-jungelen. Gjør det informasjon og tjenester lettere tilgjengelig og avstanden mellom makten og menigmann kortere, er det av det gode. Men det er også grunn til å frykte at en mur av kommunikasjonsmedarbeidere snarere bidrar til å tette igjen den kanalen. Problemet oppstår dersom det etableres et tykkere, mer ugjennomtrengelig lag rundt sentral forvaltning og mektige politikere. Ikke bare kan det bidra til å øke hemmeligholdet, men det kan gjøre det vanskeligere å avsløre det. Mens stadig færre av journaliststudentene får realisert sitt ønske om å grave og avsløre, ender stadig flere av kommunikasjonsstudentene med å tildekke.

Resultatet er at vi får et demokratisk underskudd. Når alt handler om språk og innpakning, må også evnen til kritisk tenkning og etisk bevissthet både blant framtidens vakthunder og budbringere rustes opp.

Stem!

Rektorvalget på Universitetet har trolig aldri før vakt så mye oppmerksomhet. I år har vi sjansen til å ta et standpunkt som er tydeligere enn noen gang: Undervisning og studiekvalitet må stå sterkere. I år kan vi dessuten bevise at det er et gode å få velge sin rektor. Vi håper på en rekordstor valgdeltakelse i år.

Powered by Labrador CMS