Gode resultater
Feil vei
I slutten av februar kunne Universitas fortelle om en jusstudent som måtte levere hjemmeeksamen én uke etter å ha født barn. I begynnelsen av mars fortalte Universitas om en jusstudine som ikke fikk eksamensfri til tross for at broren nettopp hadde tatt livet av seg selv. Hun fikk beskjed om at hun fikk ta det som «eksamenstrening» og heller komme sterkere tilbake et halvt år senere. Fakultetet hevdet da at de egentlig ikke er firkantet i slike situasjoner.
Torsdag forrige uke vedtok fakultetet å bli firkantet. I et delt fakultetsstyre kom flertallet frem til at studenter ved 1., 2., og 5.-avdeling ikke lenger skal ha lov til å ta utsatt eksamen. I praksis vil studenter bare få tatt eksamen én gang per halvår, uansett hva årsaken skulle være, som for eksempel graviditet, kronisk sykdom, brukket ben eller personlig tragedie i familien. Helt feil vei å gå, mener vi. Vi håper vedtaket kan la seg reversere, og vil igjen oppfordre JUS til å se om det er andre kutt som kan gjøres, som ikke går på akkord med hendelser utenfor menneskelig kontroll, slik som sykdom.
For omtrent to år siden skrev Universitas om en SV-studine som var innlagt på sykehus, og som likevel fikk beskjed om at hun måtte møte opp på obligatorisk forelesning. Kvinnen ble kjørt til forelesning i sykebil. Fakultetet omtalte det i etterkant som en glipp, og beklaget hendelsen. Med det nye vedtaket på JUS kan det imidlertid dessverre se ut som vi kan få slike situasjoner igjen.
Etter massiv kritikk på grunn av dårlig telefontilgjengelighet lovte Lånekassens styre tidligere i år å ta grep. Målsetningen ble satt til 40 prosent svar på alle henvendelser over telefon, mot 21 prosent svar i fjor.
At kun 40 prosent av studentene som henvender seg til Lånekassen med viktige spørsmål skal få svar, er ingen målsetning å skryte av. Derfor er det gledelig å registrere at pengesekkens vokter så langt i år har doblet sin målsetning, og 80 prosent av studentene nå faktisk selv får snakke og ikke bare høre når de ringer Lånekassen. Med en slik forbedring må garanti om alltid svar snart være i rekkevidde.