For tett oppfølging

Det nettbaserte læringsverktøyet Classfronter er laget for at lærerne skal kunne følge opp studentene best mulig. Lærerne kan blant annet se hvilke dokumenter du har sett på og hvor ofte du er pålogget.

Nå sier studenter at de føler seg overvåket, og forskerne Dag Wiese Schartum og Idar Roggen advarer mot uheldige sider ved programmet.

Etter som Classfronter gir en utstrakt adgang til detaljovervåking av den enkelte students aktivitet er det svært viktig at Universitetet driller de ansatte i elementær nettetikk, og at USIT blir bedre til å informere om hvilke opplysninger programmet gjør tilgjengelig.

Ved NTNU benytter de et liknende program som heter It\'s learning. Og Under Dusken har skrevet om en faglærer som har demonstrert hvordan det ikke skal gjøres. Under en forelesning fortalte han høyt hvilke dokumenter hver og en hadde lest, når de hadde lest dem, hvor lang tid det hadde tatt og hvilken datamaskin de hadde benyttet. Neste forelesning viste han It\'s learning-skjermbildet på lerretet i forelesningssalen. Deretter ble studentene presentert for en liste som rangerte dem etter aktivitet og innsats. En rød linje sorterte studentene i to kategorier. Og studentene fikk beskjed om at de som befant seg under den røde streken ikke hadde gjort det de skulle, og måtte skjerpe seg.

Så ikke kom å si at misbruk ikke kan forekomme.

Powered by Labrador CMS