Forskning for alle

Det ligger i den frie forskningens natur at resultatene skal publiseres og distribueres. Men en ny undersøkelse foretatt av Sekretariatet til de forskningsetiske komiteer viser at cirka syv prosent av forskerne har hatt konflikter med oppdragsgiver når det gjelder å publisere resultatene.

Syv prosent er syv for mye. Det er viktig at samfunnet og forskerens fagmiljøer får ta del i resultatene den enkelte forskeren kommer frem til. Formidling av kunnskap er en av kjerneoppgavene til universitetet, og det er et samfunnsgode som bør hegnes om. Så hvis økt innblanding av det private næringsliv fører til mindre formidling, bør undervisningsminister Clemet tenke seg om to ganger før hun oppfordrer til mer samarbeid mellom forskere og næringstopper.

Nesten samtlige instituttbestyrere roper på mer penger for å kunne gjennomføre kvaliteten i reformen, og unge populære forelesere må slutte fordi det ikke er penger til å ansette dem. Likevel velger universitetsledelsen å ta seg råd til å bruke fem og en halv million kroner på reklame.

De første 500 000 gikk til Dinamo og deres kommunikasjonsplattform. – Dette er dill, sier professor Hylland Eriksen om plattformen. Det har han dessverre rett i, den kommuniserer ikke noe nytt.

Likevel følger universitetsledelsen opp med en kontrakt på fem millioner til JBR McCann, som skal få i gang en offensiv markedsføringskampanje.

Dette er ikke fornuftig pengebruk. Universitetsledelsen må sørge for at de studentene som faktisk studerer her får den studiekvaliteten de har krav på, før de går ut og lover all verdens goder på glorete reklamebannere.

Powered by Labrador CMS