Handling for likestilling

Stadige og nedtrykkende tall for likestillingssituasjonen i akademia gjør at regjeringen utnytter den endrede rettstilstanden innen EU og EØS til å bruke kjønnskvotering som virkemiddel. Brukt målrettet og varsomt er dette et klokt og modig tiltak som bør ønskes velkommen. Tross utallige tiår med krav om «kulturendringer» fra kvoteringsmotstanderne, har det skjedd fint lite, og det er særlig bekymringsverdig at post.doc.-stillinger innen mange fag har en skjev kjønnsbalanse. Det er nemlig en indikator på at tiden slettes ikke jobber for likestillingssaken. Ettersom store deler av de fast vitenskapelig ansatte pensjoneres de neste 15 årene, står vi således i fare for å videreføre mannsdominansen i toppen av dagens vitenskapelige hierarki.

Virkemiddelet kjønnskvotering splitter og skaper debatt. Debatten bør vi igjen hilse velkommen, men med en innstendig bønn: Fremfør argumenter med bakgrunn i alle de tall og fakta vi har tilgjengelig, istedenfor å redusere det hele til en skyttergravskrig ladet med spekulasjoner og billig retorikk.

Pass på prioriteringene

Stortinget har vedtatt å gå inn for en gjeninnføring av kravet om ekstern sensor på bachelornivå, og Norsk Studentunion (NSU) danser på bordet av glede. Men i en tid da universitets- og høyskolesektoren går gjennom trange tider, er det ikke sikkert det er noen grunn til å juble over en dyr ordning som ikke bør være den viktigste kampsaken for norske studenter.

Normalordningen i dag er nemlig at studenter har en klagerett som sikrer ekstern sensor i sensurkommisjonen som vil behandle klagen. Tross positive effekter av å ha ekstern sensor også ved normal sensur, er problemene som har tårnet seg opp som følge av kutt i undervisningen vesentlig større enn de uheldige effektene av dagens sensurordning.

Stortingsvedtaket er et signal om representantenes ønsker, men gjennomføres ikke før finansieringen er på plass. Både Stortinget og NSU bør ta en ekstra titt på sektorens behov, og prioritere midler til undervisning foran ekstern sensur. I en økonomisk krevende tid må undervisning heller enn evaluering av studentene komme først.

Powered by Labrador CMS