Gratulerer, HF!
Hull
Mens kontakten mellom medisinstudenter og legemiddelindustrien nå
reguleres strengt, nyter tannlegestudentene godt av tett kontakt med
tannkremprodusenter og en rekke andre sponsorer. Kontakt mellom studenter og næringslivet er ikke ubetinget negativt. Ofte kan både studenter, som framtidige arbeidstakere, og næringslivet, som framtidig arbeidsgiver, ha stor nytte av en slik kontakt. Det som overrasker, er hvor lite bevissthet det er ved Odontologisk fakultet og i Odontologisk studentseminar rundt de problematiske sidene ved en slik kobling. Vil de kommende tannlegene fra Odontologisk institutt anbefale Colgate eller Solidox basert på faglige vurderinger, eller vil de anbefale ut fra sponsorhensyn? Det blir for enkelt å si at tannleger ikke selger produkter. For å rette opp troverdigheten er det nødvendig at odontologene pusser vekk karius og baktus og lager noen retningslinjer for hvordan kontakten med arbeidslivet bør foregå.
Det er all mulig grunn til å gratulere Humanistisk fakultet (HF) ved Universitetet i Oslo (UiO) med plasseringen i verdenstoppen blant humaniora-institusjonene. UiO er i finfint selskap med prestisjetunge universiteter som Yale, Harvard, Oxford og Sorbonne i den ferske omdømme-undersøkelsen publisert i The Times. Tenkningen rundt universitetenes funksjon, både i Norge og internasjonalt, er blitt mer markedsrettet de siste årene. Målet er i større og større grad å produsere kvalifiserte folk for arbeidslivet raskt og kostnadseffektivt. Mer enn før er universitetene nødt til å begrunne overfor bevilgende politikere, at forskning har en verdi i seg selv. Omdømme-undersøkelsen kan være et lite bidrag til en slik begrunnelse for HF og Universitetet.