Alle må delta

Innhold før innpakning

Universitetsledelsen er endelig blitt klar over at studentenefungerer som

kunder. De har forstått at det er viktig å tilby studentene godt

studiemiljø, gode undervisningsmodeller og ikke minst høy prestisje.

Sistnevnte skal reklamebyrået Dinamo ta seg av ved å bygge Universitetet

som en merkevare.

Samtidig sliter Samskipnaden i Oslo (SiO) med å synliggjøre seg for

studentmassen. Bare en av fire studenter vet at semesteravgiften går til

SIO. Samskipnaden har derfor ansatt en kommunikasjonssjef, headhuntet fra

Geelmuyden.Kiese.

Det er ikke tvil om at begge institusjonene trenger denne egenevalueringen. Men siden de bruker såpass mye

penger og ressurser

forventer vi å se tydelige resultater. Studenter merker fort om

Universitetet leverer et godt studiemiljø og om Samskipnaden tilbyr gode

velferdstilbud, uavhengig av reklamen. Så vi får håpe at kritisk

selvevaluering ikke bare fører til mer markedsføring, men også til et bedre

studiemiljø og studentvelferd.

Over 70 vitenskaplige ansatte landet rundt har skrevet under på et opprop

for bevaring av ex.phil. Det er flott å se at så mange akademikere

engasjerer seg i diskusjonen om førstesemesterstudiet. For hele

universitetsmiljøet er det viktig å føre en offentlig debatt før vedtaket

blir gjort i Kollegiet den 28 februar. Nå er det viktig at studentens

tillitsvalgte også engasjerer seg i debatten og tydliggjør hva de vil at

førstesemesteret skal innholde.

Powered by Labrador CMS