Kriseløsning

Chateau Neuf er i krise. Studentene kommer ikke, og studenthuset borer seg inn i en negativ spiral hvor regnskapstallene blir røde. Med røde regnskapstall blir det vanskelig å satse offensivt, og dermed skranter økonomien ytterligere.

Det er et stort og uutnyttet potensial i Chateau Neuf. Oslo har Norges desidert største studentmasse, og studentmassen er generelt svært kulturinteressert. Samtidig finnes det en rekke hindre: Plasseringen er kronglete og gjør at Chateau Neuf ikke automatisk blir et naturlig møtepunkt. Dessuten er konkurransen stor både fra fakultetskjellere og mangfoldet av utelivstilbud i Oslo.

Den avtroppende ledelsen i Det Norske Studentersamfund (DNS) har fått mye og til dels berettiget kritikk. Den mest prioriterte oppgaven det siste året har vært å skifte navn slik at alt som skjer på Chateau Neuf nå skal gå under paraplyen Det Norske Studentersamfund. Merkevarebygging er naturligvis viktig, men det spørs om ikke en slik diskusjon oppfattes som temmelig irrelevant blant de fleste studenter. Dessuten har navneskiftet vært temmelig mislykket ettersom det på folkemunne fortsatt heter Chateau Neuf. Clubstyret som blant annet booker band til konsertscenene på Chateau Neuf, blir dessuten kritisert for å velge altfor smale band som veldig få vil høre. Det blir ikke penger i kassa av sånt. Heller ikke når det gjelder rekruttering av frivillige har DNS lyktes i året som har gått.

Gale prioriteringer, for lite kommersiell tankegang og dårlig rekruttering av frivillige er noen av hovedstikkordene for hvorfor det går så dårlig med studenthuset. Det blir spennende å se hva en ny ledelse kan få til, for det er ingen tvil om at det er behov for en grunnleggende gjennomgang av hva som skal være Det Norske Studentersamfunds mål framover.

Powered by Labrador CMS