Obligatorisk sosiologi
Dannelsesutvalget har levert sin sluttrapport, og håper nå for alvor at diskusjonen om dannelse i høyere utdanning skal brake løs. Blant de mer kontroversielle kapitlene er «Forslag om semesteremne i bachelor graden» (sic), der ideen om å forlenge bachelorgradene med et dannelses-semester lanseres.
Forslaget vekker til live en god, gammel strukturdebatt, formodentlig til utvalgets skuffelse. For studenter er det imidlertid relevant å vite om en bachelorgrad skal estimeres til tre eller tre og et halvt år. Dannelsesutvalget heller mot det siste, og beveger seg dermed farlig nær den gamle cand.mag.-gradens lengde. Noe av poenget med å erstatte denne med bachelorgraden, var nettopp å forkorte universitetsutdannelsen slik at studenter raskere kunne gjøres klare for arbeidslivet.
Utvalget tar ikke stilling til om fordypning bør være obligatorisk eller ei, men ser for seg at fordypningen skal kunne fungere som en bachelor med utmerkelse, ikke helt ulikt honors-programmene man finner ved universiteter utenfor landets grenser. I fordypningssemesteret ser utvalget for seg at det skal fokuseres på «faglig overgripende spørsmål, på utfordrende forskningstema som berører faglige grenser, fagenes ulike metoder og aktuell samfunnsdebatt». Som eksempler på dette står problemstillinger som «Hva kjennetegner norsk identitet?», «Hvordan forsvare forskjeller i global helse?» og «Tenker menn og kvinner forskjellig?». Videre skriver de om studentene at «de skal gis innføring i brede og varierte kunnskapstradisjoner snarere enn å utrustes med spisskompetanse, og kompetansen de oppnår skal være omsettelig i ulike typer arbeid de senere vil velge.»
Dette er som klippet ut av diverse emnebeskrivelser på Det samfunnsvitenskapelige og Det humanistiske fakultet der kunnskap om kritisk tenkning og refleksjon verdsettes høyere enn yrkesretting. For sosiologistudenter er det selvsagt smigrende at utvalget mener fagområdet er så viktig at alle burde lære det, men et obligatorisk «ex. sos»-semester har neppe like stor appell på informatikk.
Interessant nok er det mange studenter som allerede opererer i utvalgets ånd: Bruker litt ekstra tid på studiene, tar noen emner i idéhistorie ved siden av økonomi-bacheloren, eller prioriterer «Akademisk vorspiel» og debatter framfor stringent studiepoengproduksjon. Disse anses gjerne som et problem for gjennomstrømningsraten til universitetet, men framstår nå som utvalgets idealstudent. Det er dertil fristende å hilse Dannelsesutvalget med et «velkommen etter».