Stopp standardiseringen

Økonomiprofessor Finn Jørgensen skriver i Dagens Næringsliv tirsdag at det gir uheldige effekter når antall studenter som uteksamineres, avgjør hvor mye midler utdanningsinstitusjonene får.

Systemet stimulerer til misbruk, mener han, og er inne på riktig diagnose. Faglærerne føler presset for å få studentene gjennom eksamen, og ledes til å belønne dem mer enn de fortjener. Det er «bukken og havresekken»: De kan velge å undervise i noe som ligger tett opptil hva de gir på eksamen, og de kan sensurere dumsnilt.

Som studentpolitiker Hogne Ulla skrev i forrige ukes Universitas, er det klare forskjeller mellom institusjonene i studentenes snittkarakterer. Økonomistudenter får flere A-er enn andre studenter.

Dessverre har Jørgensen, i likhet med NHO-direktør Kristin Skogen Lund, valgt å stole på gal medisin. De tar til orde for nasjonale prøver på enkelte studier, for å hindre «karakterjuks» og sikre at studentene har gode nok kunnskaper.

Som økonomer bør de vite bedre: Det er bedre å gå til kjernen av problemet enn å forsøke å regulere seg vekk fra symptomene. Og kjernen er at avlagte studiepoeng har for mye å si for institusjonenes finansiering.

Presset for å standardisere, eller «harmonisere», mellom ulike institusjoner øker for hver dag som går. I økonomifagene er lærebøkene allerede standardisert, og nå vil man frata hver enkelt institusjon og faglærer friheten til å bedømme hva som gode og dårlige svar.

Dersom studenter ved BI, NHH, Høgskolen i Oslo og Akershus og Universitetet for Miljø og Biovitenskap skal basere seg på samme teori, samme modell og samme svar – så havner vi i en ond spiral der alle blir bedt om å tenke likt. Hvor ble det av ideen om mangfold og alternative tilnærminger? Tanken på å tråle alle statsvitenskapsstudenter gjennom samme nasjonale prøve for å måle rett og gal kunnskap er i seg selv helt absurd. Hvorfor ser man totalt bort fra samme måleproblem i økonomi, ingeniør og matte?

Vi har sett hva nasjonale prøver førte til i videregående skole. Lærere bruker unødvendig mye tid på å styre undervisningen inn mot snevre og enkelt målbare prøver, og vi får vinner- og taperskoler. De er resultatet av en kamp som elever og lærere tapte. Nå vil sterke krefter ta det til høyere utdanning fordi vi ikke er garantert at det studentene lærer, er bra nok. Som studentavis kan vi ikke unngå å peke på konsekvensene denne standardiseringsgaloppen vil få for akademisk frihet. Hvis vi med forenklede prøver skal måle hva kunnskap er, mister vi samtidig vidsynet: Hvem skal bestemme hva som er bra nok? Makten ligger i å definere. Det blir vanskeligere å utfordre.

Powered by Labrador CMS