Studentrabatten trenger en kvalitetsreform

De siste årene har det vært store endringer i studentmoderasjonen. I 2001 ble

tilskuddet til rabatterte priser for studentene redusert. NSB ønsket ikke å bære disse kostnadene, og kuttet derfor studentrabatten fra 60 til 50 prosent på grønne avganger og fra 40 til 10 prosent på hvite 1. januar 2002. 13. april i fjor ble det slutt på hvite og grønne avganger.

Da gikk NSB i stedet over til dagens førstemann til mølla-ordning, med kun et visst antall billetter med 50 prosent studentrabatt hver enkelt avgang. Informasjonsdirektør i NSB Arvid Bårdstu mente den gang at studentene bare måtte være flinke til å planlegge, så ville de unngå de dyrere billettene med bare ti prosent rabatt. Derfor er det ikke rart at mange har valgt buss eller fly i stedet.

Dette systemet belager seg faktisk på at studentene ikke har faste plikter, og at de skal forholde seg til hvor stor trafikk NSB har til enhver tid. Etter innføringen av reformen med obligatorisk oppmøte har studentene overhodet ikke anledning til å reise på mer ugunstige tidspunkt enn andre. Og de er fortsatt en gruppe med beskjeden økonomi.

I forslaget til statsbudsjettet er det foreslått å gi NSB fem millioner kroner i økt tilskudd til studentrabatt. Dette burde vedtas, og vi er enig med samferdselsminister Torild Skogsholm når hun sier at tilbudet har vært for dårlig til nå.

En billigere og mer stabil studentmoderasjon er både god samferdselspolitikk og god utdanningspolitikk.

Powered by Labrador CMS