Venstres umulige lærerdrøm

Hvert år før fristen til Samordna opptak går ut, fôres søkerne med den samme pompøse regla fra rekrutteringseksperter, stjernestudenter og kunnskapsministeren selv: Velg med både hodet og hjertet (men ikke for mye med hodet for da blir du ikke ekstraordinær!), spleis personlige ambisjoner og samfunnsbehov (men ikke følg strømmen!) og ikke hør på mora di (men lytt til de som er uenige!).

I jungelen av råd og advarsler er det imidlertid ett budskap som stikker seg ut: Har du det i deg, bør du søke lærerstudiet. Statens svindyre reklamekampanje «Gnist» har pågått i tre år for å lokke til seg flere og bøte på lærermangelen – tallfestet til intet mindre enn 11 000 hoder i 2020.

Det er også her Venstre ser sitt snitt til å posisjonere seg som kunnskapspartiet, noe som ble tydelig på landsmøtet nylig. De går inn for at alle kommende lærere skal ha mastergrad, også grunnskolelærere, og mener PPU-studenter som kun har bachelorgrad, ikke er kvalifiserte. I likhet med andre partier er målet å heve statusen på læreryrket. Flinke lærerstudenter er drømmen. Men her har de valgt helt feil middel.

Av de som søker lærerutdanningen er mellom 30 og 40 prosent ikke kvalifiserte, viser tall fra Samordna opptak. Å heve terskelen ytterligere er neppe veien å gå. Stadig er utdanningen blant dem som plages av størst frafall, på hele 40 prosent. Det handler kanskje om typen studenter, enten det er kvalifikasjoner eller sviktende og skiftende ambisjoner. Men dårlig samsvar mellom teori og praksis, og mangel på tett oppfølging og praktisk trening på den krevende yrkeshverdagen som venter, er viktigere problemer. De er det dessuten mye enklere å gjøre noe med.

Lærerstudentene er blant dem med høyest aldersgjennomsnitt, altså har en stor del vært gjennom år med studier fra før. Et enda strammere, mer langvarig løp på toppen av alt er neppe forlokkende. Dessuten finnes det trolig verken ressurser eller plass nok til å huse studentene enda et år på de allerede overbelastede høyskolene.

Forslaget er også nok et eksempel på hvordan bachelorstudentenes kunnskap og kompetanse neglisjeres. Å gjøre det enda mer umulig å komme seg noen vei her i livet uten master er neppe sunt.

Lærerutdanningen er og blir en evig hakkekylling. Få utdanningsløp har vært gjenstand for så mange dragkamper, endringsforslag og visjoner de senere årene. Det blir spennende å se hvordan søkertallene er i år. Forhåpentlig er ikke for mange skremt av utålmodige politikere.

Powered by Labrador CMS