Reagerer: Skal man for eksempel bli lektor i norsk og engelsk, kan man ha karakterene 2 i alle disse fagene, så lenge man har 4 i matematikk, skriver Lektorprogrammets programutvalg.

4 i matematikk er ikke veien å gå

Lektorprogrammets programutvalg (LPU) mener det gir mye mer mening å heller snakke om fagspesifikke krav i de fagene man faktisk skal undervise i, enn å fokusere på mattekarakteren.

Læreryrket og lærerutdanning blir stadig debattert, og det er ingen grunn til å tro at 2016 vil bli annerledes. Lektorprogrammets programutvalg (LPU) er involvert i ulike råd, organer, styrer og prosesser knyttet til Lektorprogrammet på UiO.

De siste årene har vi blant annet deltatt i flere ansettelseskomiteer på vårt eget institutt, institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS). Å få inn kompetente lærerutdannere med fagdidaktisk bakgrunn, ser vi som et riktig og viktig skritt i riktig retning for et bedre lektorprogram.

Vi er redd det vil luke ut potensielt gode lærere

Med flere og flere dyktige lærerutdannere på vårt eget institutt, samtidig som fagfakultetene tar innover seg det viktige ansvaret de faktisk har, kan 2016 bli et år i lektoren og lærerens tegn.

Vi prøver også å være en stemme utad i den nasjonale debatten om fremtidens lærerutdanninger. Som du kan lese om i saken om 4-kravet i matematikk i denne utgaven av Universitas stiller LPU seg kritiske til innføringen av dette tiltaket. Vi er redd det vil luke ut potensielt gode lærere. Vi tenker at kravet om at karakteren 4 skal gjelde på alle studieretninger, ikke gir mening. Skal man for eksempel bli lektor i norsk og engelsk, kan man ha karakterene 2 i alle disse fagene, så lenge man har 4 i matematikk, i tillegg til 35 skolepoeng fra videregående.

Kravet om at karakteren 4 skal gjelde på alle studieretninger gir ikke mening

LPU mener det gir mye mer mening å heller snakke om fagspesifikke krav i de fagene man faktisk skal undervise i. Kan man ikke heller kreve 4 i det faget man skal ta mastergrad i, og som man faktisk skal undervise i? Alternativt kan det vurderes å høyne den generelle poengrensen fra 35 til 40 skolepoeng. At det akkurat er mattekarakteren tiltaket begynner med, sender også signaler om hvilke fag som er viktige/har status i skolen. Å kunne lese og uttrykke seg muntlig og skriftlig, er fortsatt tre av Utdanningsdirektoratets totalt fem grunnleggende ferdigheter, regning er bare én.

Likevel er målet med Regjeringens tiltak er utelukkende positivt: Å heve lærernes status, og motivere dyktige mennesker inn på lærerutdanninger og i læreryrket, er noe 2016 gjerne kan bli året for!