Sak uten nyhetsverdi

Publisert

De siste ukene har Universitas satt kvinnedominansen i studentpolitiske verv på agendaen. Det var en lattermild stemning da vi leste gjennom spørsmålene til artikkelen «Kvinnene inntar toppen». Etter en grundig diskusjon avfeide vi at det var en bakside-sak og måtte innse at Universitas faktisk mente denne saken hadde en nyhetsverdi.

I fjor var lederne av Velferdstinget, Studentparlamentet, SiOs Hovedstyre, Elevorganisasjonen og Studentenes Landsforbund alle menn. Ingen satte spørsmålstegn ved mannsdominansen i studentpolitikken. Da satt mennene og styrte, og alt var i sin skjønneste orden. Men når kvinnene inntar lederstillingene anses dette som bemerkelsesverdig. Da blir det overskrifter, etterfulgt av klagebrev fra menn (se kommentar «Mannesak», i forrige ukes Universitas) som er bekymret for mannfolkenes fremtidige lederverv.

Samtlige som ble intervjuet understreket hvor betimelig det var at Universitas ikke satte fokus på kjønnsbalansen i studentpolitikken i fjor, hvor det var en klar mannsdominans. Disse utsagnene ble lett klippet bort av Universitas-redaksjonen.

- Kvinnedominans i studentpolitiske verv er verken et stort problem eller en utfordring.

Kjønnsfordelingen i studentpolitikk varierer sterkt fra år til år. Kvinnedominans i studentpolitiske verv er derfor verken et stort problem eller en utfordring. Utfordringen ligger i behovet for å verve flere engasjerte studenter til studentpolitikken, uavhengig av kjønn.