Sosial integrering er avgjørende

Instituttleder ved Ifi, Knut Liestøl, forsvarer likestillingstiltaket i det rosa Jenterommet. – Det er greit at det finnes en møteplass der sjansen for at det finnes andre jenter er større enn vanlig i Ifi’s lokaler.

Publisert

[Helle Gannestad har i Universitas 16. oktober et debattinnlegg,](1) primært om likestillingstiltak og -mål blant ansatte. Overskrift og konklusjon retter seg imidlertid mot et tilbud for studentene på Institutt for informatikk (Ifi). Større jenteandel blant studentene er et viktig skritt på veien mot flere kvinnelige ansatte, og vi vil gjerne få gi et mer korrekt bilde av noen av de tiltakene vi har for studentene våre generelt, og jenter spesielt.

Frafallsundersøkelsen gjennomført ved HF- og SV-fakultetene konkluderte blant annet med at «sosial og faglig integrering spiller en avgjørende rolle for å forbli i programmet». Denne integreringen kan ta tid også for våre studenter – og for en del jenter er den lave jenteandelen en ekstra hindring. Dette er jenter som gjennom valg av et utradisjonelt studium har vist at de er både tøffere og mer selvstendige enn gjennomsnittet, og ikke velger enkle løsninger.

En del av dem tillater seg likevel å si at de synes det er hyggelig å omgås både gutter og jenter i løpet av en krevende uke med studier. Og da er det greit at det finnes en møteplass der sjansen for at det finnes andre jenter er større enn vanlig i Ifis lokaler. På Ifi har vi fem rom innredet som det Gannestad omtaler som det rosa jenterommet (ingen av dem er forøvrig rosa), de fire andre disponeres av de enkelte studieprogrammene. Vi har foreningslokaler for organisasjonene, Sonen for studentprosjekter, kantina for sultne og studentkjeller og kaffebar for tørste. Åpne for og brukt av begge kjønn. Som jenterommet – selv om dette åpenbart primært er til for jentene.

Ifi tilbyr blant annet 76 ukentlige timer lab med hjelpelærere på grunnkurset i programmering. To timer er lokalisert på jenterommet, på kveldstid – blant annet fordi vi ser at dobbelt så mange gutter som jenter har programmert før de starter studiet. Hva gjør disse to timene så provoserende? Gannestad mener tiltakene skyver kjønnene fra hverandre – er det ikke rimeligere å se det som små tiltak for å begrense den drastiske kjønnsskjevhet som i dag finnes på tusenvis av IT-arbeidsplasser?

Samfunnet trenger flinke informatikere med et bredt spekter av evner, interesser og egenskaper for å utvikle ny kunnskap og teknologi – og sikre vellykket ibruktaking. Vi ønsker oss enda flere studenter av begge kjønn – og vi ønsker at de skal trives, lære og utvikle seg hos oss. Jenter i vårt fag er ekstra etterspurt av arbeidsgivere som ønsker en arbeidsplass med begge kjønn, av studenter som ønsker det samme – og av oss, blant annet fordi vi også trenger studenter å rekruttere fra. Instituttet arbeider derfor etter en handlingsplan for jenter og informatikk der jenterommet er ett av mange tiltak. Vi setter pris på engasjement og konstruktive innspill – og håper dette kan bidra til at disse blir enda mer relevante.

Powered by Labrador CMS