PPU er nødvendig

Å legge ned PPU vil være et stort skritt i feil retning. Alle som har hatt en forelesning på Blindern vet at dette stemmer, skriver tre lektor-studenter.

Publisert

[Ole Martin Moen sier i Universitas den 18. september at praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) bør legges ned.](1) Moens erfaringer fra PPU lærte ham lite om hvordan man bygger gode relasjoner i klasserommet, hvordan man skaper orden og hvordan man avdekker mobbing. Han mener også at studiet generelt er for teoritungt og mangler praktisk relevans.

I klasserommet er læreren en av de mest avgjørende faktorene for elevenes læring. Og det er ikke hvem læreren er som er avgjørende, men hva læreren gjør og kan. Det holder altså ikke å «ha det i seg». Å legge ned PPU vil være et stort skritt i feil retning. Om god fagkunnskap alene hadde vært nok til å være en god lærer ville alle Blinderns forelesere vært pedagogiske mestere. Alle som har hatt en forelesning på Blindern vet at dette stemmer. En dyktig lærer er mer enn en som kan faget sitt.

Det er tydelig at PPU både har utviklet seg og fremdeles utvikler seg i en positiv retning

PPU utbedres jevnlig, og allerede fra høsten 2013 erfarer vi som studenter at nettopp relasjonsbygging i klasserommet, ordensskapende klasseledelse og skolens arbeid med mobbing har vært tema for forelesninger og utgangspunkt for diskusjoner og rollespill i seminargruppene. Med nylige endringer i eksamensformer, nye former for seminarundervisning og nye rammeplaner som skal tre i kraft fra august 2014, er det tydelig at PPU både har utviklet seg og fremdeles utvikler seg i en positiv retning.

Lærerutdannelsen er likevel mer enn å få en liste over framgangsmåter og effektive løsninger. Fordi pedagogikken, som alle andre fagdisipliner, sjelden har et fasitsvar på hva som er riktig og gal teori, må man som lærer få lære om sentrale teorier for lærerpraksis, og selv kunne lage sin egen pedagogiske verktøykasse. Her er praksiserfaring sentralt for å forstå teorien, samtidig som teorien kan bidra til å utvikle praksis.

Kunnskap om forskning er også nødvendig i møte med foreldre, elever, kolleger og ledelse. Å kunne begrunne pedagogiske valg og vurderinger vil da være sentralt. Om Vygotskijs teorier kanskje ikke er det første man tenker på ved en utfordring i klasserommet, vil det sentrale likevel ligge til grunn: med litt støtte fra lærer og medelever kan eleven strekke seg litt lenger.

Utfordringer er det likevel fremdeles i PPU. I andre del av artikkelen i Universitas, har to studenter uttalt seg om flere utfordringer med å være PPU-student. Mange studenter synes at mye av teorien blir for tung og virkelighetsfjern, og praktiske eksempler på bruk av teorier er en pågående utfordring.

Studentene tar opp problemer vi i lektorprogrammets programutvalg er kjent med, og som vi kontinuerlig jobber for å forbedre. At Are Fridtjof Førsund fikk beskjed om at hans rolle som student var å bli loset gjennom systemet på en enklest mulig måte, er ikke akseptabelt. Likevel er ikke dette synonymt med at profesjonsutdanningen skal bli lagt ned. Den må forbedres og utvikles.

En god lærerutdannelse innebærer en kombinasjon av praksis i skolen av høy kvalitet, sammen med undervisning i pedagogikk og fagdidaktikk. I tillegg skal en lærer ha solid faglig kompetanse. For å få til dette må et godt samarbeid mellom fakultetene, ILS og studentene til, og kanskje også en holdningsendring hos mange. Vi skal ikke hvile på det som har blitt bedre i utdannelsen vår, men vi skal heller ikke glemme at noe faktisk kan være oss til nytte. Moen sier han ikke har troen. Det har vi.

Powered by Labrador CMS