"Som Shakespeare konkluderte, «All’s well that ends well»", skriver Patji Alnæs-Katjavivi.

Benken til Carl von Linné ved Oslos Botaniske hage

"Poenget og problemet er at innen disse fargekodete og gjensidig ekskluderende gruppene, tildelte Carl von Linné dem moralske og atferdsmessige egenskaper, uten støtte av empiri," skriver Patji Alnæs-Katjavivi i dette innlegget.

Publisert Sist oppdatert

Debattregler i Universitas

• Vil du få din mening på trykk i Universitas? Send innlegget ditt på e-post til debatt@universitas.no.

• Typiske innlegg er mellom 1500 og 2500 tegn, inkludert mellomrom.

• Lengre innlegg kan vurderes i noen tilfeller. Vi tar oss retten til å forkorte innlegg.

• Vi trykker ikke innlegg som har vært publisert i andre aviser, eller som er hatske og trakasserende

• Legg ved et breddebilde av deg selv i e-posten.

• Frist for innsending av innlegg til papiravisen er søndag kl. 17.

Etter en prosess som begynte i sommeren 2020, består benken og teksten endres. Som Shakespeare konkluderte, «All’s well that ends well». På plakaten ved siden av benken står den følgende teksten:

«Linné var den første som offisielt plasserte mennesker i gruppe med apene. Det var omstridt i samtiden. Han delte også menneskeheten inn i undergrupper etter hudfarge. Dette er feilaktig blitt brukt som et vitenskapelig argument for rasisme. Forskningen i dag tar sterk avstand fra dette.»

Les også: "Er UiO-ledelsen imot kjønnsnøytrale toaletter?"

Disse forestillingene til Linné er simpelthen ikke vitenskap.

Denne teksten støttes. Men videre ønsker jeg å kommentere den følgende forklaringen til fungerende museumsdirektør Jan T. Lifjeld ved Naturhistorisk museum på [nettsiden til Universitet i Oslo (UiO)](dd):

«Mennesket har sin opprinnelse i Afrika og utvandret derfra for kanskje 200 000 år siden. Så spredte vi oss over hele kloden, og vi tilpasset oss til lokale, ytre forhold. Hudfarge var noe som utviklet seg som en tilpasning til sollys og klima, og det endret seg raskt. Når Linné beskrev at mennesker hadde ulikt utseende og hudfarge på ulike deler av kloden, mener jeg at det ikke er rasistisk i seg selv å karakterisere slike tilpasninger og variasjoner. Men det er selvsagt naturlig at mange tolker dette annerledes ut fra dagens verdisyn».

Det er ikke en rasistisk observasjon å påpeke at forskjellige mennesker har forskjellige hudfarger. De som har bidratt til den offentlig debatten rundt «benken» har ikke ment det heller. Poenget og problemet er at innen disse fargekodete og gjensidig ekskluderende gruppene, tildelte Carl von Linné dem moralske og atferdsmessige egenskaper, uten støtte av empiri. Videre ble det en ren feilfordeling at disse egenskapene var overveiende positivt ladet for mennesker Linne observerte med lys hud, og stort sett det motsatt for andre som ikke var lyse i huden. En interessant nok fantasi, men ikke akkurat den vitenskapen som de som tjente på det skulle hevde det til å være. Linnes forestillinger vedrørende menneskegrupper basert på hudfarger er forkastelig ikke bare fordi de er «annerledes ut fra dagens verdisyn». Disse forestillingene til Linne er simpelthen ikke vitenskap. Derfor er det riktig å understreke at «Forskningen i dag tar sterk avstand fra dette».

Takk for endringen i plakatens tekst, UiO. Det var på tide!

Les også: "Nytt på Blindern? Ja, naturligvis!"

Powered by Labrador CMS