Slutten på gratis utdanning?

Studenter må én gang for alle vise at man ikke kødder med gratisprinsippet, skriver Gabrielle Legrand Gjerdset, leder av Studentparlamentet ved Universitetet i Oslo.

Publisert

Regjeringens budsjettforslag gjør lite for å forbedre studentenes økonomi. Mer alvorlig er regjeringens angrep på gratisprinsippet.

I det norske utdanningssystemet har gratis utdanning alltid vært bærebjelken. Gratisprinsippet sørger for at alle skal ha muligheten til å studere, uansett hvor de kommer fra eller hvem foreldrene deres er. Regjeringen foreslår å utrede, med sikte på å innføre, skolepenger for internasjonale studenter fra utenfor EØS i 2015. Dette er slutten på gratis utdanning i Norge.

Noe som burde alarmere norske studenter er eksemplene fra Europa som viser at skolepenger for internasjonale studenter nesten alltid er inngangsporten for skolepenger for alle studenter. I land som Østerrike, Nederland og Finland, for å nevne noen, har man sett denne utviklingen.

I tillegg fører en slik studentavgift til at Norge gjør seg uaktuell for internasjonale søkere. Gratis utdanning er vårt fremste konkurransefortrinn i kampen om de klokeste internasjonale studentene – studenter vi er avhengige av for å utvikle kunnskapssamfunnet Høyre sier de ønsker å realisere. For det er ærlig talt ikke så mye annet som trekker studenter til kalde, dyre Norge. I Sverige sank søkertallet fra studenter utenfor EØS med 90 prosent etter innføringen av skolepenger.

Med ressursene Norge forvalter har vi et ansvar i å sørge for at disse kommer flere til gode enn oss selv.

Forslaget er, i tillegg til å være i skarp motsetning til drømmen om kunnskapssamfunnet, direkte usolidarisk. Med ressursene Norge forvalter har vi et ansvar i å sørge for at disse kommer flere til gode enn oss selv. Innføringen gjør utdanning til en vare som kan kjøpes og selges. Høyere utdanning skal komme hele samfunnet til gode, ikke bare de som kan betale for den.

At Høyre og FrP, etter kun to måneder rundt kongens bord, går til angrep på noe så viktig og definerende som bærebjelken i utdanningssystemet vårt er en varsellampe vi ikke kan overse. Studenter må én gang for alle vise at man ikke kødder med gratisprinsippet.

Powered by Labrador CMS