Et universitet for studentene
Universitetet i Oslo (UiO) jobber med en strategiplan som skal stake ut kursen for de kommende ti årene. Et utkast av strategiplanen har dette som sitt hovedmål: «UiO skal styrke sin posisjon som et fremragende europeisk forskningsuniversitet og lærested – med et aktivt samfunnsengasjement». Herunder følger seks delmål som tar for seg de viktigste områdene der UiO skal satse for å nå dette målet. Alle disse delmålene er gode, men går man dem litt nøyere i sømmene, viser det seg at de i all hovedsak tar for seg administrasjon og forskning. Studenten fremstår som degradert til en bruker av et system man skal få til å fungere for dem, og ikke som en integrert del av et system man skal få til å fungere sammen med dem. Det bør eksistere en strategi som tar for seg hva studentene kan forvente av UiO innen 2020, og hva UiO kan forvente av studenten innen 2020 – og det bør ta for seg livet både i og utenfor forelesningssalen.
Ledende universiteter i Europa og USA har integrert det de omtaler som «The Student Experience» i sine strategiplaner. Det er, som man ofte intuitivt har inntrykk av, viktig for dem at studenten skal trives og blomstre både utenfor og på campus. En slik tanke må også UiO adoptere. Det er vår oppfatning at først når man bygger en forventning hos den vordende student om at et studium ved UiO vil gi noe helt spesielt tilbake, både akademisk og sosialt, vil man nå de beste og mest vitale studentene.
– Studentens plikter og rettigheter bør komme tydeligere frem.
Strategiplanen ble tatt opp til høring i november 2009. Vi vil rose de involverte for åpenhet omkring prosessen, og vilje til å ta våre reaksjoner til etterretning. Vi presiserer at strategiplanen tegner til å bli et godt arbeidsverktøy. Samtidig vil vi understreke at studentens plikter og rettigheter bør komme tydeligere frem i dokumentet. Dette tror vi er eneste måte å sikre den ønskede kvalitetsveksten man ser for seg. Vi ser derfor for oss at det i tillegg til de seks allerede lanserte delmålene også legges til et syvende punkt, nemlig «Studentenes universitet». Her bør man ha en strategi for hva studenten kan forvente seg akademisk, sosialt og i sfæren som befinner seg mellom det sosiale og det akademiske – les: extracurricular aktivitet.
Det er nå åpnet for en siste mulighet for alle til å komme med innspill på strategiplanen, og ballen er dermed kastet videre til studentene selv. Det er viktig å gi tilbakemeldinger slik at den blir best mulig da den endelige versjonen vedtas 27. april. Gjennom en tettere dialog mellom studenter og ledelse håper vi at planen kan romme gode strategier for både studenter og ansatte for de kommende ti år.