Feil om tilbakebetaling

Publisert

I forrige ukes Universitas skriver Sveinung Holien en rekke feilaktige påstander om håndteringen og tilbakebetalingen etter Hafslund-saken. Holien skriver at kun studenter med «Min Side» hos Studentboligene blir kontaktet i forbindelse med tilbakebetaling av strømpenger fra SiO. Han hevder også at SiO ikke aktivt prøver å få kontakt med tidligere beboere for å informere om tilbakebetalingen. Dette er ikke tilfelle.

La det være helt klart: Hafslund har erkjent fullt ansvar for feilmålingen av strøm på Kringsjå. SiO er nå i gang med tilbakebetalingen, og Studentboligene har sendt e-post eller brev til samtlige 28 000 som er berørt av Hafslunds feilmåling. Der hvor både e-postadresse og postadresse foreligger, har SiO sendt begge deler. Ettersom dette gjelder leieforhold som går helt tilbake til 2003, kan det være en del kontaktinformasjon som er utdatert. Derfor har Studentboligene også annonsert i riksmedia i juli og august og sendt ut pressemelding. Studentboligene har i tillegg brukt SiOs nettsider og sosiale medier aktivt for å komme i kontakt med flest mulig av dem som er berørt.

Gjennom e-post, brev, annonser, web og sosiale medier håper Studentboligene å nå ut til flest mulig av sine tidligere leietakere. De berørte leietakerne må fylle ut et refusjonsskjema som ligger åpent tilgjengelig på Studentboligenes nettsider; dette må signeres og sendes inn. Man trenger altså ikke å gå via Min side for å fylle ut refusjonsskjemaet, slik Holien hevder.

Studentboligene har mottatt mange tusen henvendelser så langt. Refusjonskravene behandles i den rekkefølge de kommer inn. Det kan likevel ta noen uker fra kravet blir meldt inn til pengene utbetales, avhengig av mengden av refusjonsskjema som ligger til behandling. SiO har som mål å svare alle så fort som mulig, og håper på forståelse for at det likevel kan ta litt tid.

Powered by Labrador CMS