Slapp studentavis?

Publisert

Som fast leser av Universitas tør jeg påstå at avisen ofte leverer god, kritisk journalistikk. De skal ha klapp på skulderen for det. Imidlertid har jeg begynt å spekulere i om ikke det kritiske elementet tidvis overdrives. Det er forståelig at avisen ikke ønsker å framstå som et reklameorgan for initiativrike studentforeninger. Samtidig er det av nyhetsinteresse for studenter å få et innblikk i hva disse frivillige organisasjonene arbeider med. Hensynene bør i større grad balanseres.

16. november lanserte SAIH musikkvideoen «Radi Aid – Africa for Norway». I løpet av en uke var filmen sett over én million ganger på Youtube. Den hadde vært på forsiden til nettaviser som Dagbladet, Huffington Post og The Guardian. Den hadde blitt vist av NRK og BBC i tillegg til en rekke andre TV-selskaper. Alt fra Verdensbanken til Jehovas vitner twitret om kampanjen. Universitas derimot, viet ikke kampanjen det minste av omtale. Det til tross for at flere studenter ved UiO var med på å lage filmen. Aktivister fra SAIH-Blindern har spilt en sentral rolle i flere stadier av både planlegging og produksjon. Begge deler har delvis funnet sted på Villa Eika.

Hvordan kan en studentvideo med røtter til Universitetet i Oslo få forsidedekning hos ledende mediehus på minst fire kontinenter, men ikke kvalifisere til en notis i Universitas?

Dette tipset jeg Universitas om i november. Likevel har ingen i SAIH blitt kontaktet og ikke ett ord er nevnt i avisen. Dette synes jeg er kritikkverdig. Hvordan kan en studentvideo, med røtter til Universitetet i Oslo, få forsidedekning hos ledende mediehus på minst fire kontinenter, men ikke kvalifisere til en notis i Universitas?

Avslutningsvis vil jeg si at jeg ikke er overrasket. Det er nemlig ikke første gang at noe lignende skjer. Forøvrig vil jeg oppfordre avisen til i større grad å omtale det positive som finner sted ved universitetet. Gjerne med et søkelys på studentengasjement.

Powered by Labrador CMS