Fortsett studiene!
Å bryte av studier for tidlig, enten dette skjer tidlig eller sent i studieløpet, kan få betydning for selvfølelsen og for tilliten til at man mestrer utfordringer. I vid forstand kan det ha konsekvenser for den psykiske helsen.
Første møte med universitetet og studentlivet er for noen studenter så frustrerende at de velger å slutte før de har begynt. Mange tror på et tidlig stadium at de har valgt feil, de kom ikke inn på det studiet de primært ønsket seg. Noen har fått plass på sitt andrevalg, mens andre har fått en studieplass som de valgte mer eller mindre i blinde.
- UiOs frafallsstatistikk viser at cirka 40 prosent av de nye studentene slutter i løpet av første semester.
UiOs frafallsstatistikk viser at cirka 40 prosent av de nye studentene slutter i løpet av første semester. Grunnene til frafall er sammensatte. «Systemfaktorer» som informasjonsmangel eller dårlig koordinerte undervisningsopplegg kan bidra til å gjøre starten til en kritisk fase i et studieløp. Noen studenter vil slutte fordi de ikke trives. De føler seg fremmed overfor det store universitetet med alle sine krav, eller blir skuffet over opplegget på studiet. Noen finner studier andre steder, mens andre heller vil jobbe. Studenter kan med andre ord ha både gode og dårlige grunner til å avbryte studier.
Studenter med startvansker kan ha nytte av å se det an før de bestemmer hva de skal gjøre. Ofte kommer interessen etter hvert når studentene har kommet litt inn i faget, og når de finner ut hvordan de skal legge opp studiet sitt. Personlige egenskaper som utholdenhet hjelper en til å tåle frustrasjoner, optimisme får vansker til å virke overkommelige, og motivasjonen til å lære gir drivkraft til å tenke langsiktig. Ikke minst kan det være avgjørende at man føler seg velkommen inn i et miljø rundt studiene. Nye studenter må kanskje bidra til å skape dette miljøet selv, godt hjulpet av faddere, eller medstudenter.
Den psykologiske utfordringen ved å studere er å tørre å forlate det trygge, velkjente for å ta seg selv og sine evner i bruk i en ukjent kontekst. I spenningsfeltet mellom det utrygge og troen på egen mestringsevne ligger utviklingsmulighetene. Godt studieår!