Gi PPU-studentene grunnleggende rettigheter!

Publisert

Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) ved Universitetet i Oslo er i hovedsak et ettårig fulltidsstudium der studenter med mastergrad får de nødvendige studiepoeng for å få fast stilling i videregående skole. Studentene godkjennes som lærere etter teoriinnleveringer og fullført praksis ved en skole. Hersker det tvil om egnethet som lærer, blir det arrangert en vurderingskomite etter praksis. Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling (ILS) mener at hvis forholdet under praksis har vært vanskelig, skal han/hun, rett etter evaluering (som en ILS-representant utfører), og mens studenten sitter ved siden av sin veileder, legge frem vanskelighetene for den samme ILS-representanten.

I dag snur enkelte veiledere kappen etter vinden i dette siste møtet

Studentene er ofte lojale mot veileder ved praksisskolen, men veileder kan fremsette påstander om studenten som får stå uimotsagt i den avsluttende kommisjonen. Under dagens system møter dessuten studentene sine veiledere og påhørere én og én, maks to og to. Studenten møter aldri samlet de personene som skal avgjøre hans/hennes egnethet som lærer. I dag snur enkelte veiledere kappen etter vinden i dette siste møtet. Andre vanskeligheter for studentene – som at ledelse ved ILS og ledelse ved praksisskole ofte står for ulike pedagogiske retninger – og dermed gir ulike råd til studenten, blir ikke gitt tilstrekkelig tyngde i dagens vurderinger som studentene ikke har rett til å klage på.

ILS betegner tremånederspraksisen ved en skole, som utgjør tretti prosent av lærerutdanningen ved UiO, som en vanlig eksamenssituasjon. I realiteten er det en situasjon der det har utviklet seg personlige relasjoner og studentene sitter som en part i et langt utviklet samarbeidsforhold. Studentene må derfor straks gis en formell rettighet til å uttale seg om hva som har skjedd under praksis, etter at praksis er ferdig, og studenten ikke har bindinger til skolen lenger.

Powered by Labrador CMS