Hjelp til selvhjelp

Publisert

- Studentmassen inneholder en taus majoritet.

Det kan synes selvsagt at studenter må ha muntlige ferdigheter ved et akademisk studium. Men også studentmassen inneholder en taus majoritet som ikke deltar aktivt i seminarer, debatter og lignende. De har lett for å sky oppgaver som de må legge fram muntlig. Hvis de likevel påtar seg slike oppgaver, gruer de seg i lang tid, og føler at det de skal gjøre ikke blir bra nok. De er redde for å rødme, stamme eller gå i stå, og kanskje for å dumme seg ut. En prestasjonsangst som kan utvikles til taleangst på grunn av mangel på trening. Noen velger studier med mindre krav til det muntlige for å slippe å bli møtt med ubehaget det medfører. De er ikke dårligere studenter enn andre, men hemningene gjør læringen vanskeligere. Deres «akademiske selvtillit» er dårligere enn hos studenter som er tryggere på å snakke i forsamlinger.

Man kan hjelpe seg selv med enkle selvhjelpsmetoder. Ved å være bevisst problemet bevisst, og ta mot til seg og øve i ulike sammenhenger, kommer mange langt i å bryte et mønster der de unngår utfordringer. Selve unngåelsen forsterker frykten for å ta ordet. Studenthelsetjenesten og Studentrådgivningen tilbyr hvert semester kurs for studenter med taleangst. Kursets formål er å forebygge at problemer utvikler seg, og å gi god mestringsfølelse hos studenten. Deltakerne lærer å heve sin røst og hevde sine meninger i ulike fora.

Et godt læringsmiljø legger til rette for at studentene får utviklet trygghet og trivsel, som er forutsetninger for optimal læring og personlig utvikling. Så er det opp til den enkelte studenten å tørre å ta ordet når det trengs.

Powered by Labrador CMS