Studiepakke fra FrP
Fremskrittspartiet utmerker seg fortsatt som det partiet med størst fokus på studentenes vilkår. Bare i høst vil det bli behandlet flere forslag fra Fremskrittspartiet for å bedre vilkårene for studentene. Et av forslagene går ut på å belønne de studentene som klarer å gjennomføre flere studiepoeng enn normert, med høyere stipendandel. Målet er å gi de studentene som har mulighet belønning for raskere gjennomført studier. I dag finnes ingen incentiver for studenter som er mer effektive enn normalløpet.
Fremskrittspartiet foreslår også i høst at en skal heve inntektsgrensen for studenter. Det er ikke rimelig å avkorte det offentlige bidraget til studenter bare fordi studenten tjener penger ved siden av studiene. Det er heller ikke rimelig å redusere det offentlige økonomiske bidraget til studenter som av en eller annen grunn har formue. Det kan være en rekke ulike årsaker til at studenter har formue, og det er urimelig å straffe studenter økonomisk fordi de har en viss formue. Derfor foreslår Fremskrittspartiet at formuesbegrensningen også fjernes.
I dag er det et tydelig klasseskille mellom studenter basert på studentenes bostedsadresse. Fremskrittspartiet mener det er urimelig at de studentene som bor hjemme og betaler for seg der, skal nektes muligheten til å oppnå stipend. Stipend er en ytelse fra det offentlige som både skal gi alle lik mulighet til utdanning, men like mye være en stimulans for at unge tar seg høyere utdanning. Det er et samfunnsgode at unge mennesker skaffer seg utdanning, og dagens system forskjellsbehandler studenter ut fra bostedsadresse. Derfor foreslår Fremskrittspartiet å oppheve skillet mellom hjemmeboende og borteboende studenter.
Fremskrittspartiet vil også gjøre det enklere og bedre å studere i utlandet. FrP vil foreslå å gjeninnføre reisestipendet for hele Norden, og vi foreslår også å gjøre fireårige bachelorgrader i utlandet berettiget til studiestøtte.
Det er viktig å holde et høyt fokus på studentens hverdag fordi vi alle er avhengige av at våre hjerner skal være blant verdens fremste hjerner. Da må rammevilkårene være gode for studentene og for institusjonene, samtidig som en må ha øye for utvikling av bedre kvalitet.