Utenlandstudier på like vilkår

Publisert

Det er mange grunner til å berømme Himanshu Gulatis innlegg i forrige utgave av Universitas. Én grunn er at han ser alternative løsninger til utfordringer vi møter i Norge ved å se til utlandet. En annen er at han med sitt innlegg gjør det mulig å imøtekomme en god tanke med en god idé. Eller to.

Det er utvilsomt god ressursbruk å muliggjøre for den enkelte student å nå sitt potensial. De fleste av verdens beste universiteter ligger utenfor Norge, og det er viktig for den totale kompetansen nasjonen innehar, at kunnskap bringes utenfra og hjem. Dette gjelder imidlertid ikke bare for elitestudentene. Ikke bare 6’er-elever har utbytte av høyere utdanning. Også 4’er-elever har utbytte av internasjonal kompetanse. Forskning viser at norske studenter ved såkalte eliteuniversitet er de som har størst tilbøyelighet til å bli værende ute. Fire av fem utenlandsstudenter er dog hjemkomne fem år etter avsluttet utdanning. Tallenes tale er dermed nokså tydelig: En virkelig god investering ville vært å gjøre det enklere, for alle som ønsker, å studere utenlands.

Gjennomsnittsgjelden til en bachelorgradsstudent i utlandet er 175 000 kroner høyere enn tilsvarende i Norge. Som Gulati ganske riktig er inne på, er det kostnadseffektivt å utdanne norske studenter i utlandet. Hver nyutdannede lege som kommer hjem, sparer staten for 1,8 millioner kroner. Norge burde ha råd til å ta en større del av regningen.

Hundre studieplasser ved eksempelvis Ivy League vil koste hundre millioner kroner. For mest mulig internasjonal kompetanse hjem for hver krone, foreslår vi å bedre skolepengestipendet for alle utenlandsstudenter. Førsteårsstøtte til bachelorgrad i USA, bedre studieveiledning og økt kompetanse i den videregående skolen vil være viktigere prioriteringer for å sikre at flere kvalifiserer til eliteuniversitet og ingeniørstudier. ANSA kjenner ikke til ordninger som har muliggjort for et annet land å kjøpe læreplasser ved Ivy League. Dersom Gulati innehar annen kunnskap, er vi interessert i å lære av ham.

Powered by Labrador CMS