Universitas 28. februar 2007

UiO: bare master og PhD?

Publisert Sist oppdatert

Anders S. Worren bedriver sitatfusk i Universitas 28/2 når han hevder at jeg har «relansert sin plan om å la høyskolene overta undervisningen på lavere grad» og spør hvordan det skal gå «dersom lavere grad gjennomføres uten forskerkontakt, Gundersen?».

Jeg har aldri hatt en slik plan, men jeg sier i et intervju 21/2 at jeg ønsker at «universitetene i større grad skal konsentrere seg om undervisningen på master- og doktorgradsnivå» og at vi «heller får la høyskolene ta deler av bachelor-undervisningen» (min uth.). Altså at vi burde ha noe færre studenter på bachelor og flere på master- og PhD-nivå. Dette trodde jeg de fleste på Blindern var enige i, men at det umuliggjøres av den budsjettmodellen vi har.

Det er problematisk at høyskoler med helt marginal forskingsmessig kompetanse driver utstrakt master- og stadig mer PhD-undervisning.

Jeg vil altså ha bachelor undervisning ved UiO. Jeg har ivret for at våre beste forskere skal brukes i undervisningen, og gjerne på begynnerkurs. Jeg har ment at for eksempel ledere for sentre for fremragende forskning ikke helt skal frikjøpes fra undervisning. Jeg tror likevel det er problematisk at høyskoler med helt marginal forskingsmessig kompetanse driver utstrakt master- og stadig mer PhD-undervisning, samtidig som universitetenes forskere må bruke stadig mer tid på organisering av masseutdanning. Jeg mener at universitetets credo er å kombinere forskning og undervisning, men man må spørre om hva slags undervisning landets beste forskere skal brukes til? Det kan ikke være all undervisning over alt, for forskere er en begrenset intellektuell og økonomisk ressurs, særlig i Norge.

Jeg tror også vi må få en debatt om innhold og form på bachelorundervisningen ved UiO slik at man utnytter forskerkompetansen. Skal den være lik den som tilbys på høyskolene? Skal den først og fremst sikte mot studenter som senere skal ta master og PhD? Kan man vente at forskere som bruker mye energi på å holde seg i forskningsfronten skal bruke like mye energi på pedagogisk tilrettelegging som høyskolelærere, eller kan man ved UiO gi studentene mer frihet, men også mer ansvar for egen læring enn ved høyskolene? Jeg imøteser en debatt om dette nå mens Stjernøutvalget arbeider, gjerne i Universitas, men da må ikke avisens journalister konstruere ikke-eksisterende synspunkter hos andre.

Powered by Labrador CMS