Galtung eller gruppearbeid?

Onsdag 24.10 skulle Johan Galtung foredra i Uglebo, om krigen i Afghanistan. Det dukket opp flere hundre studenter og foredraget ble flyttet til det store auditoriet på SV, der folk måtte stå som sild i tønne for å få plass. Dette forteller en viktig ting, særlig til studentpolitikerne og vår nyvalgte rektor, som alle har uttrykt interesse for økt studiekvalitet. Oppslutningen om Galtung peker nemlig på hva universitetsstudenter anser som studiekvalitet.

Studiekvalitet er ikke gruppearbeid, mappeinnleveringer og inn-med-teskje-pedagogikk. Studiekvalitet ved et universitet er gode forskere. Galtung har professorater ved flere utenlandske universiteter, holder foredrag verden over og stiftet i sin tid Institutt for fredsforskning. Oppslutningen om hans foredrag viser hvilket sug studentene har for personer som har rendyrket sine akademiske evner og interesser, og hvilken faglig motivasjon slike personer er med å skape hos studentene.

Fra dette utgår to viktige beskjeder. Til rektor Underdal: Sørg for å opprettholde den selvstendige grunnforskningen, også i fagområder utenfor den umiddelbare nyttehorisonten. Det er en langsiktig investering i studiekvalitet.

Til studentpoltikerne: Snakk mer om vitenskapelige ansattes kår. I stedet for å fronte deres respektive partier, må dere vise at dere står for Universitetet som utdannings- og forskningsinstitusjon. Et eventuelt forsvar om at dere er opptatt av både forskning

og utdanning holder ikke her. Enhver som har fulgt med på studentparlamentsleder Grøtterud og andre studentpolitikeres uttalelser vet at dere snakker om kollektivrabatt, overbetalte professorer, diskriminering, boligmangel, stipendandel, strykprosent og andre sosialpolitiske emner.

Vi hører aldri ett ord om den åpenbare krisen i forskningsforholdene ved Universitetet i Oslo, til tross for at dere som studentpolitikere burde ha blikket kontinuerlig festet på akkurat det problemet. Her må studentpolitikerne stikke fingeren i jorda og forstå hva et universitet er, hva en universitetsstudent er og hvorfor en respektert, godt betalt og inspirert forskerstab er den viktigste faktor for et godt læringsmiljø.

Hanne Andrea Kraugerud, student

Powered by Labrador CMS