Skogsholm må på banen
Stortinget bestemte i 2002 at studenter skal ha 40 prosent rabatt på lokal kollektivtrafikk. Flere av fylkeskommunene truer med å kutte rabatten om ikke overføringene fra staten økes. Merkelig nok virker det som om samferdselsminister Torild Skogsholm synes det er greit at fylkeskommunene ikke gjennomfører Stortingets bestemmelser.
Studentrabatten bidrar til økt bruk av kollektivtrafikk. De miljømessige vinningene er betydelige, ikke minst i byer der biltrafikk preger bybildet. Samtidig er studentrabatten god utdanningspolitikk. Mange studenter er avhengig av kollektivtrafikk for å komme seg til og fra studiestedet. For de er studentrabatten viktig for å klare seg økonomisk uten å jobbe ved siden av studiene.
Studentrabatten ble gjennomført på litt ulike måter i hvert enkelt fylke. Noen steder er det rabatt både på flerreisekort (vanligvis månedskort) og på enkeltbilletter. Enkelte fylker har innført 50 prosent rabatt, mens de fleste har holdt seg til stortingsvedtaket på 40 prosent. Det eneste som er likt over hele landet er aldersgrensen på 30 år. Stortinget vedtok, uten et eneste godt argument, å ha en aldersgrense på rabatten. Over 30 prosent av alle studenter er over tretti, og frem til dags dato har verken samferdselsministeren eller de ansvarlige politikerne på Stortinget klart å svare på hvorfor de innførte aldersgrensen. Så vidt meg bekjent er det ingenting som tyder på at eldre studenter har mer penger enn yngre.
Innføringen av studentrabatten var en viktig seier for studenten, men helt fra første dag truet enkelte fylkeskommuner med å ta den vekk. Argumentet er at overføringen til rabatten er for liten. Den siste ut i rekken av kritiske fylkeskommuner er Akershus som 26. august besluttet å kutte rabatten til 20 prosent om ikke overføringene økes. De hevder rabatten koster fylkeskommunen 22 millioner, mens de kun har fått 13 millioner fra Samferdselsdepartementet. Lignende signaler har kommet fra andre fylkeskommuner.
Jeg vet ikke hvem som har rett i talldebatten mellom fylkeskommunene og staten. Muligens er bevilgningene til fylkeskommunene for små, muligens er de store nok. Jeg kan i alle tilfelle ikke forstå at dette skal være umulig å avklare. Det jeg uansett er sikker på er at det er samferdselsministerens ansvar å rydde opp i rotet. Dagens regjering har sagt de ønsker å satse på miljø og utdanning. For å bevise det bør de finne ut av problemene med fylkeskommunene og sikre alle studenter rett til rabatt på kollektivtrafikken.
Pinlig innsiktsløst av Universitas
Universitas presterer på lederplass 3. september å anklage Kamil Azhar – fjorårets NSU-leder, nå bystyrekandidat for Arbeiderpartiet – for å skade troverdigheten tilstudentpolitikken fordi han nå argumenterer for et annet syn om hvem som skal finansiere studentrabatten på kollektivtrafikk. Kritikken vitner om en urovekkende mangel på innsikt i vårt demokratiske politiske system. Når Kamil Azhar er valgt som leder av NSU, plikter han å fronte NSUs demokratisk vedtatte politikk. På samme måte er han forpliktet til utad å argumentere for Oslo Aps demokratisk vedtatte partiprogram når han er kandidat for Ap til bystyrevalget. Universitas burde heller oppskatte en slik profesjonell holdning i forhold til verv. Å anklage Azhar for inkonsistens blir ikke bare å bomme på blinken, men å skyte seg selv i foten.