Velkommen til universitetets IT-tjenester»
Dette var overskriften i et brev jeg mottok fra Universitetet i Oslo før semesterstart. Jeg er ny student ved UiO og tar ex.phil. og ex.fac. på Blindern. Den 16. Januar var jeg på en av datasalene som tilhører HF-fakultetet for å ta i bruk IT-tjenestene som finnes. I brevet jeg allerede hadde mottatt fikk jeg også tildelt brukernavn og passord, samt noe generell informasjon om IT-tjenestene ved UiO. I brevet står det blant annet: «Universitetet i Oslo har utviklet et bredt tilbud av IT-tjenester til studenter og ønsker å bruke IT til å utvikle læringsmiljøet». Videre står det at etter en har semesterregistrert seg og meldt seg opp til eksamen kan en begynne å ta i bruk disse tjenestene.
Min forundring var da stor, etter at jeg hadde prøvd et utall ganger å logge meg inn, men uten hell. Etter hvert gikk jeg og snakket med studentinformasjonen på HF. De sendte meg videre til databua ved en av datasalene. Der fikk jeg vite at jeg ikke hadde rettigheter til å bruke pc-ene fordi jeg ikke er tatt opp ved HF-fakultetet, men kun til ex.phil. og ex.fac. Derfor sendte de meg tilbake til HF-informasjonen, og da viste det seg riktignok, etter en del fram og tilbake, at jeg faktisk ikke kan bruke datatjenestene ved UiO. Det var tydeligvis også helt umulig å bli «medlem» av HF- fakultetet, for så å kunne få tilgang til IT-tjenestene. For meg er dette veldig ubeleilig, i og med at jeg ikke har pc hjemme og har behov for å bruke IT i arbeidet med oppgaver. Det hadde dessuten vært fint å kunne holde kontakt med familie og venner over e-post.
Mitt spørsmål er som følger: Hva er hensikten med å utestenge noen fra å bruke datamaskinene ved UiO? Er det slik at rent praktiske organiseringsmessige årsaker gjør at noen faller utenfor? Eller er det rett og slett for å begrense antall brukere? Med tanke på sitatet som står nevnt ovenfor (fra brevet jeg mottok), finner jeg det overraskende, for ikke å si ganske merkelig at UiO nekter meg å bruke de tjenestene de har invitert meg til å bruke. Hvor ble det av UiOs noble ønske om å bruke «IT-tjenestene i læringsprosessen?» Forsvant det i et innfløkt regelverk som ingen helt har oversikt over? Det var nemlig mitt inntrykk etter besøkene hos HF-informasjonen, der usikkerheten rundt nye og gamle regler og hvilke av dem som eksisterte var stor.
Slike opplevelser er ganske irriterende, derfor håper jeg UiO kan rydde opp i organiseringen av sine IT-tjenester, og la dem som studerer ved UiO faktisk få bruke dem. Dette problemet hander også om noe annet, nemlig hva UiO vil framstå som, eller er: Et dynamisk læringsmiljø med motiverte og fornøyde studenter, eller en fastgrodd byråkratisk kloss?
@bl.Åsmund Skretting Hasli