Noen har utfordringer som ikke gjør det mulig å dukke opp fysisk

«For noen grupper kan digital undervisning være et viktig hjelpemiddel for å fullføre studiene», skriver student Inger Anna Krokeide.

Publisert

Digital undervisning kan faktisk virke inkluderende og stimulerende

Inger Anne Krokeide (27), student ved Universitetet i Oslo

Har vi glemt det vi lærte under pandemien? Jeg mener ikke alt det kjipe, men jeg mener at digital undervisning faktisk kan virke inkluderende og stimulerende.

Til tross for en ny smittebølge, er hverdagen tilbake på universitetene. Dette betyr folk i gangene, fulle lese- og forelesningssaler. Det er bra for mange. Likevel er det folk som savner mulighetene digital undervisning ga under pandemien.

Studenter er i ulike livssituasjoner. Noen er kronisk syke, andre har små barn og andre må jobbe for å få hverdagen til å gå rundt. For mange funket det med et digitalt tilbud for å kunne få hverdagen til å gå opp. Noen har utfordringer som ikke gjør det mulig å dukke opp fysisk. For noen grupper ble det enklere å studere når det var mulig å styre hverdagen mer selv.

Mange synes også det er lettere å stille spørsmål til forelesere når det sendes inn digitalt. De digitale spørretimene fikk mange flere spørsmål enn når man har hatt spørretimer fysisk. Det kan tyde på at et digitalt tilbud kan hjelpe på å få mer aktivitet.

Nå øker prisene på det meste, og det går hardt utover studentøkonomien. Mange er avhengige av å jobbe for å få endene til å møtes. Da kan det være lettere å kunne fullføre studiene om man kan styre hverdagene selv, og følge kurs og forelesninger digitalt.

Jeg mener ikke at alt skal gå tilbake til slik det var under pandemien. Men for noen grupper kan digital undervisning være et viktig hjelpemiddel for å fullføre studiene. Folk lærer på forskjellige måter. For noen er det fantastisk å henge på lesesalen og diskutere juss i gangene. Andre har ikke den muligheten.

Pandemien viste at det var mulig å gjøre ting annerledes. Dette bør vi lære av. Selvfølgelig er ikke et heldigitalt tilbud noe alle studenter ønsker. Men for noen grupper vil de ha mye større læringsutbytte av å ha det. Noen vil også være helt avhengig av at undervisningen foregår digitalt.

Ett heldigitalt tilbud for de som ønsker det skal ikke gå på bekostning av den ordinære undervisningen. Det burde heller være en valgmulighet for de som trenger det, eller de som ønsker det. Pandemien viste at dette var mulig.

Powered by Labrador CMS