KONSENTRASJON: Ole Christian Haagenrud var en av de heldige pianostudentene som fikk innspill fra Andsnes. Her ved Chopins Ballade nr. 1.

Klar for undervisning

Klavermesteren Leif Ove Andsnes har tidligere uttalt at han ikke ønsker å undervise. Nå føler han det annerledes.

Publisert Sist oppdatert
KONSENTRASJON: Ingunn Tennøe var en av de heldige pianostudentene som fikk innspill fra Andsnes. Her ved 1. sats av Klaverkonsert nr. 1 av Rakhmaninov.

Siden Leif Ove Andsnes ble ansatt som professor i klaver ved Norges Musikkhøgskole (NMH) høsten 2007, har han holdt omkring en mesterklasse (åpen seminarundervisning for studenter, journ.anm.) i semesteret, i tillegg til jevnlig undervisning av to studenter ved skolen. Sist torsdag var årets første mesterklasse, og selv om Andsnes tidligere har uttalt at han ikke har ønsket å undervise, føler han det annerledes nå.

– Å undervise er veldig utfordrende og lærerikt. Det er en læringsprosess for meg også. Jeg blir nødt til å forklare, verbalisere og argumentere for ting jeg ellers har gjort mer automatisk. Jeg blir nødt til å synge, spille og danse for å uttrykke det jeg ønsker å fortelle. Jeg er ikke en som setter meg ned og holder et foredrag om bakgrunnen for stykket før jeg setter i gang. Jeg går bare rett ned i materien, ned i selve musikken.

Han tror endringen har med alder og modenhet å gjøre.

– Nå har jeg vel i større grad funnet meg selv som pianist, og setter pris på å kunne formidle min kunnskap videre. Dessuten utvikler jeg meg mye ved å undervise også. Jeg får minst like mye ut av dette som studentene.

Viktig med realistiske mål

Andsnes sine åpne mesterklasser blir tidlig fulle, og pleier å trekke et større publikum utover de vanlige klaverstudentene. Andsnes gir inspirasjon, og det knives om å få plass på listene. Forrige uke holdt han mesterklasse i Hong Kong, og tidligere i høst i København.

– Hva synes du om nivået på studentene ved NMH?

– Det er vanskelig å si noe generelt om nivået på studentene, for man kan ikke skjære alle over en kam. Det viktigste er at alle forsøker å finne muligheter ut ifra sitt eget nivå, og sette seg realistiske mål, sier han.

Noen er som lukkede blomster, som har alle forutsetningene for å bli utrolig gode. Leif Ove Andsnes, pianist

– Noen er som lukkede blomster, som har alle forutsetningene for å bli utrolig gode. Det er spennende å følge dem når de blomstrer, og å hjelpe dem på veien, sier han.

Andsnes minnes sin egen studietid, og ryktene skal ha det til at han var en usedvanlig arbeidsom student.

– Det stemmer nok det, smiler han.

– Jeg arbeidet mye og hardt. Jeg hadde funnet min bane og var fullstendig oppslukt av musikken da jeg gikk her. Jeg kan ikke forlange det samme fra andre elever, for alle har forskjellige mål. Men det er mye glød og engasjement her.

Krevende undervisning

Den scenevante musikeren synes imidlertid det kan være vanskelig å holde mesterklasser for åpent publikum.

– Det kan noen ganger være vanskelig å undervise med publikum til stede, på den måten at man ikke alltid vet hvem man underviser – eleven eller publikum. Men jeg prøver å fokusere på eleven som spiller, samtidig som jeg forsøker å uttrykke meg så klart og tydelig som mulig, slik at publikum også skal forstå hva jeg mener.

– Problemet er bare at jeg blir så entusiastisk og får lyst til å spille alle de samme stykkene som elevene arbeider med. Men jeg må nok prøve å begrense meg litt.

Powered by Labrador CMS