Gir deg pustebesvær

# Tittel: Fallvann

# Forlag: Oktober

Forfatter: Mikael Niemi

Mikael Niemi er nok best kjent for boken Populærmusikk fra Vittula som kom i 2000 og var hans prisvinnende gjennombruddsroman. Denne gangen er han tilbake med en alvorlig roman om en katastrofe som rammer flere byer i Nord-Sverige: En demning brister og skaper en flodbølge som skyller med seg alt og alle på sin vei. Bokens detaljerte skildringer om drukningsdød gjør at man gisper etter luft.

Historien hopper dynamisk fram og tilbake mellom flere hovedpersoner. En suicidal helikopterpilot og hans ekskone, datteren til det fraskilte ekteparet, en arbeider ved demningen, en gruppe kunststudenter, en sikkerhetsvakt som kjører for livet i sin skuddsikre, men ikke vanntette bil, en mor som desperat forsøker å komme hjem til datteren sin.

Forfatterens fantasi gjør skildringene av flodbølgens herjinger imponerende. Kontrasten mellom de intetanende menneskene, som ennå ikke har blitt tatt av bølgen og sysler med hverdagslige gjøremål, og personene som allerede har møtt sin skjebne er uhyggelig virkningsfull.

I en småby, der alle kjenner alle, blir effekten av en katastrofe enda større. Det er likene av venner og naboer som flyter rundt i vannet. De overlevende har ikke noe valg, de må komme over sjokket og redde seg selv. Til tider kan man lure på hva som rører seg i forfatterens hode. En håndfull groteske voldsepisoder utspiller seg når folk kjemper for livet mot naturelementene, og med dette gir forfatteren oss et innblikk i det bestialske mennesker er i stand til å gjøre. Boken anbefales til dem som har nerver til å lese slikt.