Ordknapp tragedie

# Forestillinger om et hjem

# Av: Linn Rottem

Forlag: Aschehoug

Far Hallvard og tenåringsdatter Agnes får livet sitt snudd på hodet når mor Sara blir kraftig hjerneskadet etter en bilulykke. Hun mister alle kroppsfunksjoner og lager kun noen uforståelige lyder. Agnes og Hallvard forsøker å pleie Sara hjemme, men det kjølige far-datter-forholdet skaper et dårlig samarbeidsklima.

Linn Rottem gjør en solid debut med Forestillinger om et hjem, som skildrer konsekvensene av å la en verkebyll vokse for lenge før den stikkes hull på. Rottem hopper tilbake i tid og gir oss innblikk i det tilsynelatende normale og lykkelige familielivet, da Sara ikke var fullstendig grønnsak. Disse minnene til Hallvard og Agnes viser seg etter hvert å være «vrangforestillinger om et hjem», som var falleferdig allerede før ulykken. Historien fortelles fra begges perspektiv, og Rottem skildrer kaoset av følelser i boka med få ord. Hun får fram en troverdig kontrast mellom far og datters syn på verden.

Bruken av avsnitt fra Ibsens Fruen fra havet, et skuespill om en kvinne som føler seg fanget i ekteskapet, er en fin effekt som forsterker leserens inntrykk av Saras karakter. Språket er derimot ikke like spennende. Det virker som en trend at bøker om vanskelige, alvorlige temaer i vår tid skal føres med minimalistisk penn. Det er visst ikke kult å utbrodere følelsene sine lenger, med mindre det handler om sex. Et litt mer karakteristisk språk er krydderet som mangler i Rottems bok.

Historien pirrer likevel nysgjerrigheten nok til at man vil lese den ferdig, og boken er lettlest på tross av en alvorstung handling. En bok som setter tankene i sving er også en fin avkobling fra hverdagen.