Springsteenskjebner

# Og været skiftet og det ble sommer og så videre

# Av: Pedro Carmona-Alvarez

Forlag: Kolon forlag

Femten år gamle Marita Richards har amerikansk far og norsk mor. Johnny og Kari møtes i New York på 50-tallet, forelsker seg, får to døtre og slår seg ned i New Jersey, nettopp som i en Springsteensk klisjé. I det samme New Jersey som dyrker fram en av vår tids største musikalske suksesser, går denne nybakte familien i stykker. De to døtrene dør, og i desperat flukt fra sorgen flytter Johnny og Kari til Norge. Et år senere blir Marita født. Spoiler alert, tenker kanskje du, men neida. Alt dette står på bokomslaget.

Og været skiftet og det ble sommer og så videre handler nemlig mest om Marita. Boka fortelles på tvers av tid, og på tvers av kontinenter. Maritas oppvekst på Bekkelaget, i den dystre skyggen av foreldrenes ødelagte liv, skildres sårt og vakkert av Carmona-Alvarez, som med denne romanen viser at også han kan ha godt av å gå en ekstra runde med saksa. Forrige roman, Rust, behandlet musikk og Latin-Amerika over 740 sider. Og været skiftet slutter på side 236. I løpet av disse sidene rekker leseren å møte, bli glad i og fortvile over den lille familien.

Johnny og Kari takler døtrenes død på helt forskjellig vis. Kari faller fra hverandre og prøver å skrape bitene sammen igjen på en kjip nabolagsbar med fremmede menn. Johnny på sin side forsøker å holde seg i live gjennom et rørende nært forhold til Marita og grundige gjennomlyttinger av Springsteens skiver. Romanen er et studium av sorgen og dens effekt på menneskene den river og sliter i – resultatet er hjerteskjærende godt.