Studentlivets meningsløshet

# Skuddsikker

# Av: Alexander Aarvik

Forlag: Aschehoug

«Jeg tenkte meg at det eksisterte en intellektuell elite bestående av studenter og andre intellektuelle som avstod fra internettmasturbering. Men så kom Facebook, og nå onanerer alle.»

Romanen Skuddsikker er psykologistudenten Alexander Aarviks litterære debut, og sitatet over kommer fra hovedpersonen i boka, Marius, som lider av en hang til å intellektualisere alt og alle. Han har hoppet av medisinstudiet på universitetet og jobber som vekter på et gigantisk kjøpesenter utenfor byen. Boka følger Marius som går fra å være en selvsikker ung mann til å bli en idiot som driter i menneskene rundt seg. Til slutt planlegger han, og blir med på, gjennomføringen av et væpnet ran av kjøpesenteret han jobber på.

De medisinske referansene gjennomsyrer boka. Marius analyserer og diagnostiserer alle han møter på sin vei, og det er lett å identifisere seg med ham og kjenne seg igjen i det han opplever. Dette er en god debutbok, til tross for at de mange medisinske og psykologiske henvisningene etter hvert blir noe slitsomme. Den er godt fortalt og den berører en viktig tematikk: hvorfor er det så pinadø viktig at vi alle studerer?

Budskapet synes å være at det er noe galt med samfunnet vårt, der alt handler om å produsere og konsumere. Er vi i grunn tjent med at flest mulig presses gjennom den akademiske pølsekverna? Når alle er opptatt av studiepoeng og karriere, bryr vi oss egentlig om hverandre? Jeg anbefaler denne boka sterkt til alle som har tenkt å begynne å studere. Den kan spare deg for mange år.