Tanker om tvil

# Konglehjerte

# Av: Laila Sognnæs Østhagen.

Forlag: Oktober

Det er ikke så greit. Å være jenta som vil ha dress, ikke kjole. Ikke langt hår, men skjegg. Nå er Jenny voksen, og vil at verden skal bli stående stille. Når kona hennes foreslår at de skal bli mødre, får Jenny mest lyst til å løpe vekk fra alt, eller klatre opp i treet der hun gjemte seg som barn. Laila Sognnæs Østhagen debuterer som romanforfatter med Konglehjerte. En fin, liten bok om vanskelige tanker. For det er mest tanker. På 200 sider får vi ta del i alt som rører seg i hodet til Jenny. På en dag rekker hun å tenke utrolig mye, både om fortida og framtida.

Jenny stiller enorme krav til alt og alle, men greier ikke å leve opp til dem selv. Hun er både barnslig og kranglete, og tenker ofte de stygge, egoistiske, sjalu tankene du helst ikke bør tenke. Selv om hun likevel er sjarmerende og lett å forstå, hadde det vært mer spenstig lesestoff om dama hadde hatt litt selvironi. Det skal noe til å holde på oppmerksomheten gjennom endeløse hverdagskrangler om gule kopper og kravstore svigerforeldre. Levende og søte hverdagsobservasjoner redder oss fra noe av kjedsomheten. Men veldig underholdende blir det aldri. For Jenny tenker så mye at leseren slipper å gjøre det selv. Konglehjerte er en liten bok om et nokså lite tema. Om følelsen av å skille seg ut og å ikke strekke til. Den viser at det er både vanskelig og enkelt å bli voksen, vise kjærlighet og å godta seg selv og andre. Lesbisk eller ei. Men vil du ha en spennende historie, handling og humor, må du lete et annet sted.