Annonsørinnhold

Hvor går grensen, Universitas?

Istedenfor å svare på hovedbudskapet mitt for to utgaver siden syntes redaktøren det var mer interessant å påpeke min manglende forståelse av økonomi.

Publisert

For noen uker siden skrev jeg et leserinnlegg i Universitas for å få svar på hvordan avisen forholder seg til etisk uforsvarlige annonsører. Det fikk jeg ikke svar på, og derfor prøver jeg på nytt: Hvor går Universitas’ grense for en etisk uforsvarlig annonsør?

Samtidig lurer jeg også på hvor troverdig Universitas er når de velger å kritisere UiO for å bidra til å grønnvaske Equinor, parallelt som avisen selv har Equinor som annonsør. Selv om kritikken kom på et tidspunkt hvor Universitas ikke mottok penger fra Equinor, er ironien fortsatt der.

Redaktør i Universitas svarte at avisen er nøytral, og at det å boikotte Equinor ville vært å ta politisk stilling. 

Ville svarer lydd det samme om for eksempel Lockheed Martin eller Kongsberg Gruppen ønsket å annonsere i Universitas?

Det er ikke et svar på spørsmålet mitt, for det sier ingenting om hvor grensen går, eller om det finnes aktører avisen ville sagt nei til. Ville svaret lydd det samme om for eksempel Lockheed Martin eller Kongsberg Gruppen ønsket å annonsere i Universitas? Hvis svaret er ja, har Universitas en urovekkende romslig etisk grense. Hvis svaret er nei, så må dere kunne si hvor den ligger. Og hvis svaret i stedet er at økonomien er så presset at dere ikke kan si nei til Equinor, så er jeg heller ikke overbevist om at dere har gjort alt dere kan i Velferdstinget. 

De siste tre årene har for eksempel budsjettkomiteen pekt på mangler i søknadene deres, og i fjor fikk søknaden dispensasjon for manglende revisors beretning. Ved valg av styremedlemmer klarte dere ikke å stille et fulltallig styre, og jeg kan heller ikke huske sist Universitas møtte i Velferdstinget for å orientere. Trolig ville forbedringer på dette området gjort det langt mer sannsynlig å få mer støtte. 

Når redaktøren skriver at jeg trenger «et innføringsemne i økonomi», så er det vanskelig å ikke tenke at kurset kunne vært nyttig for flere.

Når redaktøren skriver at jeg trenger «et innføringsemne i økonomi», så er det vanskelig å ikke tenke at kurset kunne vært nyttig for flere.

Til slutt handler ikke dette om hvem som trenger innføring i økonomi. Det handler om enkle spørsmål som fortsatt ikke har blitt besvart: hvor går den etiske linjen når det kommer til annonsørvalg? Fra våpenindustri til fossil industri – har dere ingen grenser?

Powered by Labrador CMS