
Sosiale medier
Brainrot på stemmeseddelen
Vi vet kanskje ikke hva vi vil stemme ved årets stortingsvalg, men vi vet hva vi synes om partienes SoMe-strategi.

Videohilsen fra Rúnki
Det beste vi finner på Rødts sosiale medier er en video hvor Mimir Kristjansson utgir seg for å være sin islandske slektning, Rúnki Már Finnbogason. Han lurer på hvorfor Listhaug og Solberg vil kutte i skattene til de rikeste og i trygdeordningene til de fattigste. Masse banning og tulle-islandsk er teit, men gøy. Vi er overrasket over at Rødt ikke har mer humoristisk innhold. De har lite å tape på å være mindre selvhøytidelige – de er jo tross alt kommunister.
Sigma-Jonas
I det siste har det dukket opp Sigma-edits av Jonas Gahr Støre, både på Arbeiderpartiet og Gutta sine TikTok-kontoer. Dessverre funker dette dritbra, og vi biter fullstendig på. Jonas forteller Gyda Oddekalv («folkets stemme») at det er han som er statsminister, før det klippes til snutter av Jonas i sitt ess. Hans nyvunnene selvtillit skinner gjennom på disse videoene.
Ler ikke lenger hele veien til valglokalet
Forrige valg løftet Trygve Slagsvold Vedum partiet sitt til 13,5 % oppslutning, men i år sliter de på målingene. Instagramen deres har heller ingenting nevneverdig, alle bildene er bare veldig grønne. Det eneste som vekker oppmerksomheten vår er innlegget «Norge skal ikke være et kokainland». Det er lurt, ettersom Trygve virker til å ha fått nok som edru.

Sært Visuelt
SV prøver seg tidvis på memes, for eksempel en starterpack meme for studiestart, med bilder av nudler og en tom dorull. Treffende, men ikke hysterisk. Ellers skal Kirsti Bergstø kutte prisene på dagligvarer med motorsag, og Andreas Sjalg Unneland er iført en slags trollmannkutte. Han spør «Er det litt vel dyrt å bli mett eller?» i REMA 1000 sin font. Det er corny, men først og fremst fordi vi ikke tar referansen.
Sperregrense!
MDG snakker mer om sperregrensen enn klimakrisen om dagen. 4-tallet og en tilfeldig desimal dominerer i alle deres kanaler. I tillegg har nestleder Ingrid Sperregrensen Liland byttet sitt juridiske navn som et slags stunt. I år er året venstresiden skal få MDG over sperregrensen, mener Rasmus Hansson, i formatet Instagram reels, med Tiktok-trender som utgangspunkt. For eksempel en syklist som kræsjer inn i en busk, som klippes til at Hansson titter ut av noen greiner. Insisterende, men overraskende effektivt. Kanskje fordi MDG i motsetning til tidligere år endelig er positive i kommunikasjonen sin.
Gammelt nytt

Norges eldste parti Venstre tenker nytt om Norge, men ikke om sosiale medier. På Instagramen deres kan vi se at Venstre er «yassified» Høyre, ifølge Jenny Huse, en kvalifisert politisk kommentator. Til tross for dette er det alt i alt lite nytenking, men heller en ganske ukontroversiell liberal politikk: Venstre skal tenke nytt om skolen ved å få inn flere lærere i norske klasserom.
Gult og ukult
Kristelig Folkeparti har byttet ut sin gamle, stygge og kjedelige logo med en ny, kul og spennende en. Nå er det røde hjertet fjernet. All grafikken på KrFs instagram er intenst kanarigul, det er ingenting igjen av det gamle røde. Sånn sett er alle spor etter Knut Arild Hareide vasket vekk. Ellers er det ikke mye å si om partiets delebilder bortsett fra at Ulstein figurerer i de fleste, og at de er påfallende kjedelige.
Geitet styringsparti

På Høyres instagram er det utelukkende memes, men nokså tamme memes.
De prøver hardt å nå unge, og et godt eksempel her er Erna Solberg som «Greatest Of All Time», eller G.O.A.T.
Felles for disse memesene er at memebruken er av den mer utdaterte sjangeren
– «Den følelsen når…».
Det går bekostning av å kommunisere hva de vil gjøre om de faktisk får sin GOAT som statsminister.
Kaller en spade for en spade
All honnør til Fremskrittspartiet, som leverer akkurat det man forventer. De er seg selv, og skriver ting rett fram, som man kan sette pris på. De spør på sine delebilder på Instagram: «Vil du beholde mer av dine penger?», eller: «Vil du kutte i helsekøene?» Kanskje det blir FrP i år?