KARRIERESENTRERT: Student Marianne Rist-Larsen er meget fornøyd med all hjelp og oppfølging hun har fått på Karrieresenteret.

Strømmer til karrieresentrene

Jobbutsiktene for studentene er blitt mørkere det siste året, og flere finner veien til karrieresentrene.

Publisert Sist oppdatert

*Kursdeltakere ved Karrieresenteret ved UiO:*

  • 2003: 614
  • 2004: 922
  • 2005: 1252
  • 2006: 1166
  • 2007: 1292
  • 2008: 1540
  • 2009 (foreløpig): 900

*Karrieresenterets tilbud:*

  • Karrieresenteret ved UiO er et samarbeidstiltak mellom Studentsamskipnaden i Oslo (SiO) og UiO, og har som formål å hjelpe studenter med bevisstgjøring rundt egen kompetanse, samt være en møteplass mellom studenter, universitetsmiljø og arbeidsliv.
  • Tilbyr hovedsakelig tre typer kurs: jobbsøkerkurs, CV- og søknadskurs, samt intervjukurs.
  • Har nettopp lansert en jobbportal hvor alle studenter ved hjelp av UiO brukernavn og passord kan legge inn søknad og CV: karriere.uio.no.

Karrieresenteret ved Universitetet i Oslo (UiO) har hatt en sterk vekst i antall besøkende siden oppstarten i 1998, men det siste året har bruken av deres tjenester økt radikalt.

– Fem måneder inn i året er man allerede oppe i 900 besøkende, og vi regner med å ha 1000 besøkende mot sommeren. På samme tid i fjor hadde vi rundt 750 besøkende, så dette er en voldsom økning, sier Gisle Hellsten, leder for Karrieresenteret.

Hellsten påpeker at finanskrisen har ført til at hele universitetet har fått mer fokus på arbeidsrelevans, noe studentene også har tatt inn over seg.

– Studentene har blitt mer bevisste på at de må gjøre sin del av jobben, sier han.

Usikre studenter

Karriererådgiver ved BI Karriereservice, Judith Holter, merker også at studentene er usikre.

– Studentene har brukt våre tjenester jevnt og økende siden 2005. Vi opplever at studenter alltid har vært flinke til å bruke våre tjenester i jobbsøkerprosessen, men vi merker likevel at studentene er mer usikre i år, sier hun.

UiO-student Marianne Rist-Larsen, som går tredje år på bachelorprogrammet i kultur og kommunikasjon, var før jul fast bestemt på å jobbe etter fullført bachelor, men har nå planer om å ta masterstudier istedenfor.

– Et av momentene som veide tungt i totalvurderingen var nettopp det vanskelige arbeidsmarkedet, sier hun.

Mens hun fortsatt var på utkikk etter jobb var Karrieresenteret likevel til stor hjelp.

– Dette er et godt og gratis tilbud som studentene i større grad bør benytte seg av. De har dyktige ansatte, som har gitt meg mange nyttige tips i forhold til jobbsøking, sier hun.

– Kom før du er ferdig

Hun håper også at UiO vil fokusere mer på arbeidslivet fremover, slik at studentene kan få et innblikk i livet utenfor «Blindernbobla».

– På Blindern er det lite fokus på det praktiske, og jeg tror at jobbsøkeprosessen kommer som et sjokk for mange, sier Larsen.

Gisle Hellsten påpeker at utbyttet av Karrieresenterets tilbud er størst når man har studert en stund. Han anbefaler at studentene kommer innom i løpet av de siste to semestrene av sine studier.

– Da er det bedre muligheter for at studentene kommer i jobb med en gang de er ferdig, sier han.

Powered by Labrador CMS