SPENTE PÅ FREMTIDEN: Fra venstre: Didrik Rønold, Anders Haga Vigmostad, Henrik Lysdahl og Andreas Braaten.

BI går sci-fi

Lurer du på hvordan livet ditt er om fem år? Du trenger bare et par venner og internett for å finne det ut.

Publisert Sist oppdatert

Fremtidsspådommene

  • Navn: Didrik Rønold (21).
  • Studerer: Økonomi og administrasjon ved BI.

    Om fem år: Jobber i utlandet og er singel.

  • Henrik Lysdahl (23).
  • Studerer: Internasjonal markedsføring ved BI.

    Om fem år: Tjener mest.

  • Anders Haga Vigmostad (22).
  • Studerer: Markedsføring ved BI.

    Om fem år: Er gift.

  • Andreas Braaten (23).
  • Studerer: Markedsføring ved BI.

    Om fem år: Har barn.

MARKEDSFØRING: Et rosa lyn flerrer PC-skjermen. Blå og grønn røyk siver ut fra ingensteds. Ut av røyken stiger en krystallkule, fylt med planeter og stjerner, majestetisk frem. Fra høyttaleren messer en hypnotisk, kvinnelig robotstemme sitt budskap: «Det finnes mennesker som kan se inn i fremtiden,» før innholdet i krystallkulen går i oppløsning i en big-bang-lignende eksplosjon.

Nei, dette er ikke den nye pc-spill-versjonen av Ringenes Herre, men BIs siste markedsføringsstrategi overfor potensielle studenter. På Fremtidstesten.no tar BI deg med på en reise fem år frem i tid.

– Det burde vært en «skip intro»-knapp her, sier Andreas Braathen, markedsføringsstudent på tredje året ved BI.

Sammen med tre kamerater har han fått i oppdrag å sjekke ut fremtiden mens Universitas observerer.

– Vel, noen har i hvert fall hatt det gøy med «flashen», kommenterer kameraten Anders Haga Vigmostad tørt.

Utspørring

Plutselig viser ikke krystallkula lenger kosmos og stjerner, men en såpeopera av interaktive små bruddstykker, som skal forestille alt fra barnefødsler og bryllup til vitnemålsutdelinger. Nå er det alvor. Det er tid for å spå hverandres fremtid.

«Hvem har mest sannsynlig barn om fem år?»

– Enkelt, det er Anders, konstaterer Henrik Lysdahl.

– Jeg tror du kommer til å gifte deg først, Andreas. Du er sånn som kommer til å la dama di pushe deg, og vips så sitter du der, mener Anders.

«Hvem er singel om fem år?»

– Da er jeg fortsatt ikke mer enn 25 år, så det går vel greit om det blir meg, sier Didrik Rønold.

Hver av guttene har avlagt sine spådommer. Det er på tide å la fremtidstesten avlegge sin dom.

– For lite karriere

– Hæ? Hvorfor blir jeg den single, da?, utbryter Henrik snurt.

– Det er ikke fordi du ikke kan få dame, men fordi du ikke vil. Jeg synes det er kult, du er litt sånn casanova, sier Anders karslig.

Han er på sin side usikker på om han skal akseptere vennenes dom om at han er den som kommer til å angre mest på valg av utdannelse, men er likevel positiv til testen. Henrik mener det bare er «tull og tøys», mens Didrik har problemer med å se hva spørsmål om one-night stands og kjærlighetsliv har med BI å gjøre. Han mener at testen ville vært mer meningsfull dersom flere av spørsmålene hadde tatt for seg utdanning og karriere.

– Det var jo egentlig mer venting enn gøy! Går det ikke an å speede det opp litt?, spør Andreas.

– De kunne i hvert fall ha kuttet ut litt effekter for å få den litt kjappere, legger Anders til.

– Tror dere mange kommer til å begynne på BI etter å ha tatt testen?

– Jeg tror de kommer til å begynne på BI uansett. I hvert fall hvis de ikke kom inn på Norges Handelshøyskole, ler Didrik.

– Et nådeløst medium

– Nivået på nettproduksjoner har steget raskt de siste årene, og kommer til å stige enda raskere i tiden fremover, sier Jørgen Bøhle Bakke.

Han er tekstforfatter og fagansvarlig for interaktive medier i Try reklamebyrå, firmaet som står bak Fremtidstesten.no.

– Det er et nådeløst medium. Unge i dag gidder ikke bruke tid på ting som ikke ser fett ut, fortsetter han, og legger til at også kundene er villige til å gi stadig mer for en bra innpakning.

Akkurat hvor mye Handelshøyskolen BI har brukt på spåtjenesten ønsker ikke markedsansvarlig Kim Syvaldsen å fortelle. Men han opplyser at markedsføringsbudsjettet ligger på fem millioner kroner årlig.

Bøhle Bakke medgir at de ikke har noen reelle ambisjoner om å spå fremtiden, men mener at testen likevel vil gi verdifullt utbytte.

– Vi vil forsøke å påvirke ungdommer til å ta det store valget det er å begynne på en utdannelse. Vi vil få dem til å stoppe opp og tenke, og dermed bli mer bevisst på seg selv og sin egen rolle i vennegjengen.

– Men testen er jo primært underholdning, sier Bøhle Bakke.

I etterkant av testen vil deltagerne motta en e-post om at testresultatene kun er spådommer. Dette for å få frem at det er opp til den enkelte hva de gjør ut av de neste fem årene.

– Tror dere mange kommer til å søke på BI etter å ha tatt fremtidstesten?

– Vi håper i hvert fall det. Og når folk ser at BI står bak et slikt lekent og lekkert konsept, håper vi de vil bli mer åpne for å se skolen utenfor rammene av den firkantede boksen som den ofte plasseres i av utenforstående. Vi håper at testen kan bidra til å mykne opp BI litt, sier Bøhle Bakke.

Powered by Labrador CMS