
Akademika freder ingen utsalg
Har forbedret den økonomiske bunnlinjen med 10 millioner på tre år, men ledelsen vil ikke garantere at alle utsalgene vil eksistere i framtiden.
Etter blodrøde resultat i 2005 og 2006, gikk Akademika med drøye tre millioner kroner i overskudd i 2008. En omfattende omorganisering har gjort bokhandlerkjeden mer rustet til å møte den stadig økende konkurransen.
Forberedt på tøffere tider
På tross av resultatforbedringen de siste tre årene, mener Akademikas administrerende direktør Geir Helge Espedalen at Akademika må forberede seg på enda tøffere tider i et stramt marked.
– Det er krevende å drive bokhandel for tiden, og det vil bli tøft framover også. Marginene er små, samtidig som våre store konkurrenter ikke går av banen for å drive med liten eller ingen profitt over flere år. Det er en utfordring for oss, sier Espedalen.
Digitalbok
Akademika har i dag 13 bokutsalg, de fleste lokalisert rundt Studentsamskipnaden i Oslos (SiO) utdanningsinstitusjoner. I en tid der nettbokhandler tar over stadig større deler av markedet, tør ikke Espedalen å si at Akademika i framtiden kommer til å ha like mange utsalgssteder.
– Det vil kunne bli noen færre utsalg om vi ser framover noen år i tid. Det er ikke nødvendigvis slik at det kommer til å være en bokhandel på alle campusene i framtiden, sier Espedalen.
Han mener Akademika er rustet til å møte den digitale hverdagen, og viser til at selskapet snart vil lansere tjenester som gjør at studenter kan kjøpe e-bokinnhold via nettsidene.
At en stadig får kjøpt mer av «annen» litteratur på Akademika, forklarer Espedalen slik:
– Vi får bedre betingelser når vi tar inn skjønnlitteratur og annen litteratur, men vi opplever også at studentene ønsker et bredt utvalg.