Salgssjef på Chateau Neuf André Titland fotografert 18.09.18 av Gina Grieg Riisnæs.

Lysere tider for Chateau Neuf: – Det går ikke så hakka gæli nå

De to siste årene har driften på Chateau Neuf AS gått i overskudd. I år blir intet unntak, ifølge bedriften selv.

Publisert Sist oppdatert
Fornøyd: Salgssjef ved Chateau Neuf, André Titland, har god grunn til å smile. Bedriften ser ut til å oppnå sitt tredje strake år med overskudd.

Når vi har penger, skal vi bruke dem på studentene

Kristine-Petrine Olthuis, formann for DNS

Det går jo ikke så hakka gæli nå

Andrè Titland, salgssjef ved Chateau Neuf

Chateau Neuf og DNS

  • DNS ble stiftet i 1813 og har hatt tilhold på Chateau Neuf siden 1997 - og ansvaret for driften av studentkulturhuset siden 1998.
  • Chateau Neuf AS er et aksjeselskap opprettet i 1998 med formål å støtte og tilrettelegge for studentaktiviteten DNS har ved huset. DNS er eneste eier.

I mai 2014 preget et konkurstruet Chateau Neuf forsidene til Universitas. Nå, fire år senere, går studenthuset trolig inn i sitt tredje år med overskudd.

— Vi har oppnådd en sunn økonomi, og en god egenkapital. Dette har lenge vært et mål, forteller salgssjef Andrè Titland. Han har ansvaret for kommersiell utleie, samt den overordnede produksjonen til studenthuset.

Nye investeringer

Når Titland forklarer suksessen, peker han på en forbedring i den økonomiske forutsigbarheten.

— Regnskapet for i fjor viser et overskudd på 54.000, men da har vi også investert flere hundre tusen i nødvendige oppgraderinger. Siden vi allerede har en solid buffer regner vi med å sitte igjen med et ganske likt resultat i 2018 også. Siden 2017 har vi brukt mye penger på alt fra teknisk utstyr i flere av de store rommene våre, til møbler og kosmetiske løft.

— Dette er fortløpende investeringer som har blitt gjort fordi vi ser at økonomien er sunn.

Salgssjefen forklarer at overskuddet blant annet skyldes en forpliktende avtale med en teaterprodusent, som gjør at studenthuset også kan budsjettere for ett år om gangen, og da sikre seg en minimumsinntekt.

— Også er jo Glassbaren en fin tilleggsinntekt da.

Fikk du med deg dette? Oktoberfest på Chateau Neuf legger ned

Turbulente år

I tillegg til en forpliktende avtale har en mer koordinert markedsføring vært et av hovedfokusene til studenthuset.

— Vi ønsker å fremstå mer seriøse enn vi har gjort tidligere mot utleiemarkedet. Vi vil snakke med en mer samlet stemme, og være bevisste på hvordan vi presenterer oss.

I tillegg til økonomisk underskudd i tidligere år, er det heller ikke en hemmelighet at de siste årene på Chateau Neuf har vært turbulente av andre årsaker, som ledere som har måttet gå av. Titland tror ikke dette har vært med på å påvirke studenthusets økonomi eller aktivitet.

— Det er vanskelig å si i rene salgstall, men det går jo ikke så hakka gæli nå.

— Ressurser og bemanning som for eksempel blir brukt til rettssaker vil klart ha en innvirkning på husets stemning. Men vi har egentlig ikke merket noe særlig til det.

Hviler det altså ingen forbannelse over huset likevel?

Vil bruke penger

Formann for Den Norske studentforeningen, Kristine-Petrine Olthuis, forteller at hun syns kommunikasjonen mellom studentforeningene og Chateau Neuf er god.

— Ved overskudd får vi jo for eksempel mulighet til å holde flere gratisarrangementer, og dermed inkludere enda flere studenter.

Formannen understreker videre at de ikke har som mål å tjene penger.

— Drømmen min er vel at vi skal gå i perfekt null. Når vi har penger, skal vi bruke dem på studentene.

Les også: Hotel Neuf – stedet der alt kan skje

Kuttet oktoberfesten

For å frigjøre ressurser og prioritere ting som kommer studentene mer til gode, har Chateau Neuf blant annet kuttet ut den tradisjonsrike oktoberfesten. Titland ønsker at andre aktører skal påvirke daglig drift og studentforeningene så lite som mulig, og genere inntekten uten at det skal gå på bekostning av studentene.

— Jeg tror mange synes det er trist at vi kuttet Oktoberfest fordi det har vært en stor greie lenge. Likevel var det nok ikke studentene som hadde størst glede av den, forteller Titland.

— Vi ble rett og slett nødt til å gå noen runder med oss selv, og tenke over hva som ville være mest gunstig fremover.

Titland forteller at det at det viktigste for Chateau Neuf som selskap er å være en ressurs for studentforeningene, og det kan vi ikke være om vi ikke tjener penger.

— Kill your darlings. Alt må foregå i en fungerende symbiose, avslutter han.

Powered by Labrador CMS